en
  • Mācīšanās - Emmeli Persson. Publicitātes attēls

  • Mediācijas programma Translating Togetherness / Tulkojot kopābušanu Danielas Arias Ramosas vadībā Hordaland Kunstsenter

  • Lektore Paula Vītola

  • Datu recepšu darbnīca. Foto: Oskars Zikmanis

  • Datu recepšu darbnīca. Foto: Maija Demitere

  • Māksliniece Inga Erdmane. Foto: Ieva Ērmane, 2021

  • Programmas kuratore ir Māra Žeikare. Foto Margarita Ogoļceva

  • Emmeli Person uzdevums. Foto Margarita Ogoļceva

  • DAIRY DIARIES darbnica. Foto Margarita Ogoļceva

  • Vizīte un Kuldīgas slimnīcā. Foto Lība Bērziņa

Starptautiskā vasaras skola “Mākslas mediācija kā saruna” 5.-9. augusts, 2021

Starptautiskā vasaras skola notiks jau astoto gadu, un šogad tā ir daļa no plašāka mākslas mediācijai veltīta projekta “Pārmaiņu aģenti: mākslas mediācija kā saruna”. 

 

Mākslas mediācija pasaulē attīstās par arvien biežāk izplatītu praksi, tā sastopama gan nelielās mākslas galerijās, gan muzejos visā pasaulē. Tā kļuvusi par vienu no jaunākajām metodēm laikmetīgās mākslas izglītības un auditorijas piesaistes praksēm pasaulē. Mākslas mediāciju Vasaras skolā uzlūkosim gan kā māksliniecisku praksi, gan kā kuratora noteiktu izstādes vai mākslas procesu izglītības programmu neatņemamu sastāvdaļu. Mākslas mediācija gan kā mācīšanās no mākslas, gan kā skatīšanās prakse, gan kā aktīva līdzdarbošanās un jaunu skatījumu atklāšana, fiksēšana un tālāknodošana skatītājam. Šī vasaras skola aktualizēs jautājumu par laikmetīgās mākslas iespējām un instrumentiem, kā pārvarēt pandēmijas radīto izolāciju un sekmēt garīgās veselības problēmu risināšanu īpaši senioru vidū, tiecoties radīt iekļaujošu sabiedrības modeli. 


Vasaras skolā Kuldīgā piedalās piecpadsmit, februārī izsludinātā uzsaukumā atlasīti, mākslas mediatori no Latvijas, kuri skolas ietvaros sadarbībā ar jauno mediju mākslinieci Annu Priedolu veidos mākslas darbu, kas būs veltīts Latvijas senioru mentālajai veselībai un labklājībai.


Savukārt starptautisko lektoru klausītāji būs visu četru projekta dalībvalstu institūciju atlasītie mākslas mediatori. Lektori un lokālo darbnīcu vadītāji ir gan māksliniece Inga Erdmane, gan psihiatrs ar specializāciju senioru un demences pacientu ārstēšanā Daniels Šamburskis, gan jauno mediju mākslinieces Paula Vītola un Anna Priedola


Starptautisko vasaras skolas programmu, kas norisināsies 6. un 7. augustā hibrīdā attālinātā formā/tiešsaistē, vadīs māksliniece, kuratore un mediācijas programu vadītājs Daniels Ramosa Arias no Bergenas Norvēģijā un māksliniece – pētniece Emmeli Persone ar pieredzi mediācijas programmu izstrādē INDEX Laikmetīgās mākslas centrā Stokholmā, Zviedrijā. 

Programmas kuratore ir Māra Žeikare.


Vasaras skolas lekcijas 5., 8., un 9.augustā būs pieejamas plašākai publikai, un tās aicināts apmeklēt ikviens interesents. Programma notiks latviešu un angļu valodās gan tiešsaistē, gan klātienē Kuldīgas Mākslinieku rezidencē Pils ielā 2 un Kuldīgas Mākslas namā 1905. gada ielā 6;  

Lekcijas klātienē var nākt klausīties tikai ar derīgiem Covid 19 sertifikātiem, kas apliecina pilnu vakcinācijas vai izslimošanas faktu, un personu apliecinošiem dokumentiem, iepriekš sazinoties ar programmas kuratori Māru Žeikari: mara[at]lcca.lv, 


Publiski pieejamā programma


>Ceturtdiena, 5. Augusts <

- pl. 17:00 Atklāšanas lekcija.

Mākslinieks kā mediators. Saruna par sociāli iesaistošu mākslas darbu tapšanu.

Lektore – māksliniece Inga Erdmane

-> Kuldīgas mākslinieku rezidences galerija, Pils ielā 2
  


Lekcijā māksliniece Inga Erdmane iepazīstinās ar sociāli iesaistošas mākslas prakses piemēriem, ar kuriem saskārusies savā radošajā darbībā, mākslas darbus veidojot gan iesaistot dažādas sociālās grupas, gan mijiedarbībā ar Latvijas sabiedrību. Māksliniece savā darbībā īpašu uzmanību pievērš sabiedrības attiecībām ar indivīdu, un šī interese par sociālajām sistēmām un struktūrām bieži vien ir fokusēta uz robežas, kur indivīds atrodas tā dēvētajās „pelēkajās zonās". Sarunā ar mākslinieci diskutēsim par to, kā veidojas mākslas darbs, kad darba radīšanas procesā tiek iesaistītas dažādas sabiedrības grupas, piemēram seniori, imigranti, minoritātes, u.c.? Kā uzrunāt skatītāju par tēmām, kas bieži vien ir "neērtas" lielakajai sabiedrības daļai? Kā norisinās mākslinieka mijiedarbība ar privātiem stāstiem un kā veidojas interpretācija? Kā veidojas sabiedrības attiecības ar mākslas darbā atspoguļoto indivīdu, kas dokumentēts caur reāliem notikumiem, piedāvājot to interpretāciju instalācijās, videopartitūrās, fotogrāfijās un fotogrāmatās?


Inga Erdmane ir pabeigusi Hāgas Karaliskās Mākslas akadēmijas fotogrāfijas nodaļu, kā arī studējusi psiholoģiju Rīgā. Viņa veidojusi personālizstādi „Atzīstos, ka kļūdījos saskaitot. Sistēmas kļūda, krimināllieta Nr. 15890013311" Latvijas Laikmetīgās mākslas centrā (2013) un Nezināšanas Prieks Latvijas Fotogrāfijas muzejā Rigas Fotobienāles ietvaros (2018), kā arī piedalījusies grupu izstādēs Latvijā un ārvalstīs, piemēram izstādē „INexactly THIS" festivāla Kunstvlaai ietvaros Amsterdamā, The Rencontres d'Arles (2012), Rauma Biennale Balticum 2014, Pārnēsājamās Ainavas, LNMA, (2018), Laikmetīgās mākslas festivālā Survival Kit 6 un 10.01 (2014, 2019) Rīgā un Mākslas kūre, Cēsīs (2021). Pašizdevusi sešas grāmatas un ir vairākkārtīgi piedalījusies grāmatu mesēs un izstādēs Francijā, Nīderlandē, Beļģijā, Lietuvā, Vācijā, Gvatemalā un citur.



>Svētdiena, 8. Augusts <

pl. 10:00 - 12:00 Lektors Daniels Šamburskis - kas ir demence, kā to atpazīt, kā sadzīvot un strādāt ar demences pacientiem? Uztura nozīme.

->Kuldīgas Mākslas namā 1905. gada ielā 6


Lekcijas vadītājs ir Daniels Šamburskis, ārsts-psihiatrs. Specializējas pieaugušo psihiatriskajā aprūpē, taču īpaša interese ir par gerontopsihiatriju (senioru psihiatrija). Vairākus gadus stažējies Īrijā un Lielbritānijā. Pašreiz strādā par ambulatoro psihiatru Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centra filiālē "Pārdaugava" un privātpraksē klīnikā "Ūdensroze".



>Pirmdiena, 9. augusts<

- pl.10:00 - 12:00  Lekcija "Datu vizualizācija"

- Lektore - Paula Vītola

-> Kuldīgas mākslinieku rezidences galerija, Pils ielā 2


Paula Vītola ir māksliniece un pasniedzēja Liepājas Universitātē, kura darbojas mediju mākslas un mākslas kā pētniecības laukā. Savā mākslinieciskajā darbībā eksperimentē ar komunikācijas tehnoloģijām, pētot to darbības pamatprincipus un cilvēku attiecības ar tehnoloģijām un to konstruēto realitāti.

Lekcijā Vītola iepazīstinās ar datu vizualizācijas un reprezentācijas vēsturi, tās lomu mākslā un komunikācijā, apskatot kā datu vizualizācija mākslā var veicināt empātiju vai kalpot par aģentu sociālām pārmaiņām.10:00 Vietējā lektora lekcija – Demences speciālista lekcija, psiholoģijas un uztura aspektā.



Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs vasaras skolu rīko sadarbībā ar Kuldīgas Mākslinieku rezidenci un starptautiskajiem sadarbības partneriem Cultura Saatio (Somija), Fonds atvērtai sabiedrībai DOTS (Latvija), Tallinas pilsētas muzejs (Igaunija) un Tensta Konsthall (Zviedrija). 


Projektu līdzfinansē Eiropas Savienības programma “Radošā Eiropa”. Projekta norisi atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds, Kuldīgas Mākslinieku rezidence un Kuldīgas pašvaldība.


Par projektu “Pārmaiņu aģenti: mākslas mediācija kā saruna”

Projekta mērķis ir paplašināt izpratni par laikmetīgo mākslu kā sabiedrību iesaistošu un sarunā balstītu radīšanas procesu, ņemot vērā vietējās sabiedrības vajadzības un aktualizējot tai būtiskas tēmas. Projekts ir nozīmīgs solis ceļā uz Latvijas centieniem ieviest mākslas mediācijas praksi laikmetīgās mākslas izstādēs un projektos un sabalsojas ar globālajām tendencēm laikmetīgās mākslas izglītībā pasaulē.


Mediācija ir galvenais projekta termins, kas apvieno daudzas pieejas dialoga veidošanai. Dažādu mediācijas prakšu kopsaucējs ir tas, ka tiek īstenots vienlīdzīgs un saturīgs dialogs par mākslu, kas bagātina visus tās dalībniekus neatkarīgi no viņu zināšanām, iepriekšējās pieredzes un pasaules uzskatiem. Projekta virstēma ir iekļaujoša sabiedrība, rosinot paplašināt izpratni par laikmetīgo mākslu kā sabiedrību iesaistošu un sarunā balstītu radīšanas procesu, ņemot vērā vietējo kopienu vajadzības, un runājot par sabiedrībai aktuālām tēmām.


Šī projekta ietvaros 2021. gada februārī tika izsludināts mākslas mediatoru iesaukums, kā arī tiešsaistē no marta līdz maijam tika īstenota intensīva mākslas mediācijas izglītības programma. Mācības norisinājās tiešsaistē un tajās topošie mediatori apguva zināšanas un prasmes vietējo un starptautisko lektoru vadībā par sekojošām tēmām: mākslas mediācija, māksla un sociālās pārmaiņas, daudzveidība un iekļaušana, kā arī konfliktu zona.


Lektori: Nina Möntmann, Kaija Kaitavuori, Yana Klichuk, Martina Marti, Darla Deardorff, Csilla Ariese, Armando Perla, Ieva Niedre un vietēja mēroga eksperti – Arita Featherstone, Kaspars Vanags, Solvita Krese, Edgars Niklasons, Anna Žabicka, Diāna Serga, Rasma Pīpiķe, Anna Priedola, kas skar mācībās iekļautās virstēmas: par komunikāciju (sarunu, drošu sarunas vidi, savstarpēju cieņpilnu sarunu, mākslas mediāciju, tās vēsturi); mākslu un sociālo sfēru tajā (kas ir dokumentālā, sociāl-politiskā māksla, tās vēsture, sabiedrības un kopienu iesaiste); dažādību un iekļaujošu sabiedrību (iekļaušana, iekļaujoša sabiedrība, iekļaujoši kultūras procesi un māksla; dažādība gan saturā, gan formā, gan iesaistītajās kopienās); sarežģītās sarunas, tēmas un konflikti. Kā arī Latvijas kontekstā mācības, kas tiešā veida skar izvēlētā mākslas darba virzienu – audio vizuālā laikmetīgā māksla, datu vizualizācijas un sarunas veidošana ar auditoriju par sensitīvu un/vai sāpīgu tēmu.



Seko līdzi projekta aktualitātēm projekta mājaslapā un Facebook kontā: MEM Agents of Change


Youtube kanālā ir pieejamas lekcijas.


Detalizēta programma pieejama šeit:

MeM-buklets-VasarasSkolaKuldiga-5.-9.aug.2021.pdf
Lasīt vairāk