...
Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs

Lasīšanas darbnīca "Brīvība un kontrole"
Tērbatas iela 75 / Tiešsaistē
23.09.20

23. septembrī plkst. 18.00 Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs neformālās izglītības programmas “Vakarskola” un festivāla Survival Kit ietvaros aicina uz lasīšanas darbnīcu “Brīvība un kontrole”. Pirms darbnīcas dalībnieki aicināti uz bezmaksas apmeklējumu festivāla Survival Kit ekspozīcijā “Būt drošībā ir bīstami” Tērbatas ielā 75.

Darbnīca notiks festivāla Survival Kit telpās Tērbatas ielā 75, kā arī vienlaikus Zoom tiešsaistē.

Saite:

https://us02web.zoom.us/j/89967966576?pwd=bDZuRTh3TG5DQzQzbFdhbUNXRW5CQT09

ID: 899 6796 6576

Passcode: 947121

Jau 1990. gadā Žils Delēzs esejā “Postskripts par kontroles sabiedrībām” analizēja, ka iepriekšējo “disciplināro sabiedrību”, ko savulaik aprakstīja Mišels Fuko, mūsdienās ir nomainījusi “kontroles sabiedrība”: šīs kontroles veids ir brīvība, kas darbojas stingri ierobežojošās, lai arī nemanāmās formās. Delēzs skaidroja: tās varas modelis ir nevis panoptikums, bet maģistrāle, pa kuru var pārvietoties bezgalīgi un brīvi, taču pilnībā kontrolēti. Mūsdienās šo modeli spilgti ilustrē sociālie mediji, datu aprite un vispārējā digitalizācija. Tiešsaistes lietotāju pieredze šķietami ir brīvība navigēt pašu izvēlētā veidā, taču vide un algoritmi aiz tās neredzami kontrolē, uz ko mēs skatāmies un kā rīkojamies. Arī politiskajā pārvaldībā digitālās metodes ļauj īstenot arvien lielāku uzraudzību un kontroli, likumīgi akceptējot diskrimināciju un autoritārismu.

Šai problemātikai darbā “Jaunais tumšais laikmets” pievēršas arī mākslinieks un rakstnieks Džeimss Bridls, caur mākslas, tehnoloģiju un informācijas sistēmu vēsturi aplūkojot, kā pasaules tehnoloģiskā sarežģītība palielinās, taču izpratne par to samazinās. Pārliecību, ka vispārēja datorizācija palīdz veidot labāku pasauli, konfrontē atziņa – neskatoties uz acīmredzamo informācijas pieejamību, mēs esam apmaldījušies informācijas jūrā, kuru arvien vairāk sašķeļ fundamentālisms, lietu vienkāršošana, sazvērestības teorijas un postfaktu politika un savās interesēs izmanto pie varas esošie, sākot no negodīgām finanšu sistēmām līdz iepirkšanās algoritmiem, no mākslīgā intelekta līdz valstiskiem noslēpumiem.

Teksti:

Gilles Deleuze, “Postscript on the Societies of Control”. October, Vol. 59 (Winter, 1992), pp. 3–7.

James Bridle, “Complexity”. The New Dark Age. Technology and the End of the Future. Verso, 2018, pp. 194–253.

Tekstus var saņemt, rakstot uz e-pastu: ieva.ast@gmail.com. Lasīšanas darbnīca notiek latviešu vai angļu valodā, atkarībā no tās dalībniekiem.

Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs izglītības programma “Vakarskola” ir sarunu, lekciju, diskusiju un lasīšanas darbnīcu cikls, kas veltīts laikmetīgās un nesenās pagātnes mākslas un kultūras aktuāliem jautājumiem. Programmas kuratore ir Ieva Astahovska. Projektu atbalsta Valsts kultūrkapitāla fonds.


Džeimsa Bridla darbs Drona ēna (Hermes/Watchkeeper WK450) festivālā Survival Kit 11, 2020. Foto: Ģirts Raģelis
1 / 1