Abstracta
2007–2019
Atrasti materiāli (metāls, stikls, koks)
Mainīgi izmēri
Kaspers Ahojs (1976) lielākoties strādā ar skulptūrām, filmu un fotogrāfiju mākslu. Viņš pēta objektus, situācijas un nenoskaidrotās mākslas, dizaina un arhitektūras vēstures, kā arī institūcijās, kas tās pārstāv. 2018. gadā kopā ar brazīliešu mākslinieci Tamāru Gimaraisu ieguvis Faena balvu mākslā. Šobrīd dzīvo un strādā Kopenhāgenā un Atēnās.
Instalācija Abstracta (darbs pie tās turpinās kopš 2007. gada) ir atsauce uz modulāru vitrīnu sistēmu, ko izstrādāja dāņu arhitekts Pouls Kadovjuss. Kadovjusa sistēma Dānijā industriālos apmēros tika ražota vien neilgu brīdi sešdesmitajos gados, taču pēc tam tā sāka dzīvot pati savu dzīvi ārpus tās radītāja kontroles – vispirms Ķīnā parādījās tās atdarinājums, pēc tam septiņdesmitajos gados Dienvidslāvijā to sāka ražot vēl lielākos apmēros. Kadovjuss bija inženieris un mēbeļu dizaineris, kura visslavenākais darbs ir Royal System – pie sienas piestiprināma plauktu sistēma, kas tika izstrādāta četrdesmitajos gados modernās dzīves organizēšanai betona mājās.
Šajā projektā Ahojs ceļo atpakaļ laikā, sākdams ar mūsdienu metāllūžņu izgāztuvēm postkomunistiskajā Dienvidslāvijas teritorijā (no Maķedonijas un Melnkalnes dienvidos, cauri Kosovai, Serbijai, Bosnijai un Horvātijai līdz Slovēnijai ziemeļos), kur viņš plauktu sistēmu atrod pirmoreiz, un, apbraukdams apkārt puspasaulei, ceļojuma gaitā atklāj pārsteidzošu stāstu. Ceļojums noslēdzas tā sākumpunktā – mutuļojošā skandināvu modernisma dizaina tirgū gadsimta vidū. Ceļojuma laikā viņš izgaismo ražošanas procesus, kas norisinās gan modernajā kapitālismā, gan ārpus tā.