en

Kuratoru teksts

Ovula Durmusoglu (Övül Ö. Durmușoğlu) un Joanna Varša (Joanna Warsza):


Dzīve nekad nav pilnībā pakļāvusies struktūrām, kas to pārvalda un administrē. Tā nemitīgi pārplūst tām pāri. Patlaban, biežāk nekā jebkad agrāk, saskaramies ar visaptverošo sabiedrības izdzīvošanas un novecošanās jautājumu. Izdzīvošanas komplekta metafora vedina uzdot virkni jautājumu: kā dzīvot novecojošā sabiedrībā, kurā vienlaikus pastāv diskriminācija pēc vecuma pazīmēm, strukturālas pārmaiņas darba un aprūpes nosacījumos un tagad vēl arī vīruss?


Kā risināt planetāra mēroga starppaaudžu atkarību un parādu? Kā pieņemt domu par mūsu kā cilvēku sugas izzušanu? Kā raudzīties uz digitālo eidžismu un no pārējās sabiedrības nošķirtām veco ļaužu mītnēm? Kā pārvarēt bailes no nāves un kļūšanas atkarīgiem no citu labvēlības? Ko nozīmē novecot kā sievietei, kā bērnam, kā partnerim, kā māksliniekam?


Piramīda apvēršas: Eiropas sabiedrība noveco līdz ar – patiesībā, arī mums – jau pusmūžu sasniegušajiem mākslas radītājiem un skatītājiem. Tādēļ šis ir kritiski svarīgs brīdis – lai pārkāptu kapitālisma slimās likumsakarības, kas nosaka, kurš var palikt dzīvs, – ir laiks attīstīt spēcīgu kopīgo rūpju loģiku un valodu, kura balstīta mūsu ikdienas dzīvēs. Survival Kit 12 vijas caur virkni Rīgas memoriālo dzīvokļu, kuros valda kolektīvā atmiņa. Memoriālie dzīvokļi ir īpašas Austrumeiropai raksturīgas piemiņas vietas, kur personīgais un mājīgais saplūst ar sabiedrības atmiņu. Šīs vietas rosina ieraudzīt gan mikro- gan makro- vēstures, te personīgas atmiņas spēj pārrakstīt kolektīvo atmiņu kultūru. Kas ir dzīve, kas ir vai nav izdzīvošana, būs tas sajūtu pavediens, kas stiepsies cauri šiem muzejiem. 


Tā kā Covid-19 padarījis mūs visus par daļu no viena un tā paša auduma, Roberto Esposito refleksija par saikni starp politisko kopienas (communitas) jēdzienu un epidemioloģisko imunitātes (immunitas) jēdzienu ir ieguvusi jaunu aktualitāti. Paturot prātā dažādās “munus” nozīmes, kuras Esposito apspriež, tostarp, “nasta”, “pienākums”, “saistības”, “dāvana”, “pakalpojums”, “atbalsts”, “šovs” un “publiska izrāde”, Survival Kit vēlētos kopīgi iztēloties citu sabiedrības imūnsistēmu, kura sākas līdz ar mākslinieku austās kolektīvās ādas virsmu.  



Festivāla kuratores Ovula Durmusoglu (Övül Ö. Durmușoğlu) un Joanna Varša (Joanna Warsza) dzīvo Berlīnē, ir kuratores, pasniedzējas un rakstnieces. Abas bija kuratores publiskās mākslas iniciatīvai “Die Balkone 1” un “Die Balkone 2” Berlīnes Prenclauerbergas rajona logos un balkonos 2020. un 2021. gadā, kā arī 2021. gada  vasarā notikušajai Autostrada biennālei Kosovā.

Ovula Durmusoglu ir viesprofesore Berlīnes Mākslas universitātē un Braunšveigas Tēlotājas mākslas augstskolā (Hochschule für Bildende Künste Braunschweig, HBK). Savā darbībā viņa pēta mūsdienu politiskās subjektivitātes savstarpēji saistītās formas un naratīvus. Ovula bija viena no Grācas Steirischer Herbst festivāla kuratorēm; YAMA publiskā ekrāna projekta kuratore/režisore Stambulā; festivāla Sofia Contemporary 2013: Near, Closer, Together: Exercises for a Common Ground mākslinieciskā direktore. Bijusi arī dažādu programmu kuratore 10., 13. un 14. Stambulas biennālei, koordinējusi un organizējusi dažādas programmas un pasākumus Maybe Education un publiskajām programmām izstādē DOCUMENTA (13). Ovula ir no Ankaras un šobrīd dzīvo Berlīnē.

Joanna Varša ir Konstfack (Stokholmas Mākslas, amatu un dizaina augstskolas) CuratorLab programmu direktore, kā arī neatkarīga kuratore, kuru interesē, mākslas politiskā un sociālā funkcionēšana ārpus “baltajiem kubiem”. Bijusi Public Art Munich 2018 mākslinieciskā direktore, Gruzijas paviljona kuratore 55. Venēcijas biennālē, Eiropas laikmetīgās mākslas biennāles Manifesta 10 (Sanktpēterburgā) publisko programmu vadītāja, asociētā kuratore 7. Berlīnes biennālē, kā arī ir veikusi daudzus citus pienākumus. Vairāk nekā desmit publikāciju redaktore publiskās mākslas, politikas, performativitātes un feministiskās teorijas jomā. Grāmatas “Red Love. A Reader on Alexandra Kollontai” (Konstfack Collection; Sternberg Press, 2020) redaktore (kopā ar Mišelu Mazuči un Mariju Lindu (Michele Masucci; Maria Lind), kā arī kā “And Warren Niesłuchowski Was There. Guest, host, ghost” (with Sina Najafi, Cabinet Books and Museum of Modern Art Warsaw 2020). Joanna ir dzimusi Varšavā un šobrīd dzīvo Berlīnē.

Lasīt vairāk