Izgaist fantāzijā
Telpa, krituši koki, papīrs, tekstils, organiskais
stikls, virves, ogle, darva, burbuļu mašīna. 2016
“Ticēt pestīšanas pastāvēšanai vispirms nozīmē nticēt Kritiena pastāvēšanai...” Emīla Čorana eseja “Niknumi un atkāpšanās” no grāmatas “Kārdinājums eksistēt” (1956)
Gadiem ilgi mani ir vajājis grimstoša kuģa tēls! Šī konkrētā kuģa nosaukums ir “VMA Transportētājs 2” (vezikulārais monoamīna transportētājs). Tā ir atsauce uz tā dēvēto “Dieva gēnu”, kas, pēc dažu zinātnieku domām, liek cilvēkiem tiekties pēc garīgām vai mistiskām pieredzēm. Es mēģinu izveidot mākslas darbu, kas kalpotu kā novērošanas platforma augstākās raudzes vuārismam – spējai skatīties neesamības tukšumā. Un, ja vēl notiek tā, ka, veroties tukšumā, gadās sadurties ar tādiem mītiskiem rēgiem (lai “piedzīvojums” labāks un bagātīgāks) kā “Klīstošo holandieti”, “Muļķu kuģi”, Hāronu un tā laivu ceļā uz aizpasauli, Šekltonu, Robertu Skotu un neskaitāmām neveiksmi piedzīvojušām polārām ekspedīcijām, kaut kādiem pirātiem, Bermundu trīsstūriem, dažādu laiku titānikiem... parādībām, kas kā atlūzas dreifē kaut kur pa virsu tai smalkajai un trauslajai membrānai, ko sauc par apziņu.
Par mākslinieku
Artūrs Virtmanis (1971, Rīga) dzīvo un strādā Ņujorkā. Studējis Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolā, vēlāk Latvijas Mākslas akadēmijā. Mākslinieks karjeras sākumā eksperimentējis ar dažādiem medijiem – kino, konceptuālo arhitektūru, hepeningu, tēlniecību, glezniecību un grafiku. Pēc pārcelšanās uz Ņujorku strādājis pie projektiem, kuros apvienoti instalāciju, scenogrāfijas un arhitektūras elementi, paralēli strādājot ar zīmējumu un t.s. papīra arhitektūru. Virtmani nodarbina tādas tēmas kā entropija, melanholija un mesiānisms. Viņš veido vizuāli un metaforiski piesātinātas, taču gaisīgas zīmējumu vides instalācijas, kurās apvienotas sentimentālu attēlu relikvijas no aizgājušajiem laikmetiem, nesalasāmi kaligrāfijas teksti, grafiski kodi un šifri, atrastu priekšmetu kolekcijas, arhitektūras maketi un mākslas darba veidošanas gaitā uzkrātie artefakti.