...
Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs
Lolita. papīrs, ogle, 1994
1 / 2

Lolita. Vaira. Biruta. Žanna. Māra. Felicita.

>> Raiņa un Aspazijas mājā


Felicitas Pauļukas (1925–2014) darbi tika plaši izstādīti un saņēma atzinību viņas dzīves laikā, tomēr vēstures rakstītāju un lasītāju alkas pēc leģendām Felicitai Pauļukai nes līdz brīnumbērna (iestājas Mākslas akadēmijā 16 gadu vecumā bez vidusskolas diploma) un mūzas (gleznotāja Jāņa Pauļuka dzīvesbiedre desmit gadu garumā) zīmi.


Survival Kit 12 aicina mainīt akcentus un paskatīties uz vēstures rakstīšanu no cita skatu punkta. Felicitas Pauļukas darbi skatāmi līdzās mūsdienu feministiskās mākslinieces Ingrīdas Pičukānes zīmējumu dienasgrāmatai, kas trenē vērīgu un godīgu skatienu uz sievietes ķermeni, mēģinot atgriezt mākslas vēstures izdzēstos negludumus, turklāt abu mākslinieču darbi satiekas 20. gadsimta s ākuma feminisma ideju iedzīvinātājas Aspazijas mājā. Survival Kit vedina ieviest jaunas nianses leģendās – kā emancipētu soli ieraudzīt gan sešpadsmitgadnieces pārliecību, stājoties Mākslas akadēmijā, gan arī izvēli veidot dzīvi ārpus patriarhālās sabiedrības pieņēmumu ietvara. 


Aktu gleznojumi bija būtiska Pauļukas darbu daļa, kas, drosmīgi apšaubot vīrieša skatiena pozīciju, veidoja daudzslāņainus un komplicētus sieviešu tēlus. “Arī plaukstām un pēdiņām ir savs dzīves stāsts. Tādēļ man akts ir paplašināts portrets, kurā iesaistu visu ķermeni un izsaku cilvēka būtību,” tā pati Pauļuka.