...
Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs
1 / 2

Dollet 

2006

Instalācija ar saplēstu stiklu, asinīm, pelniem, ziepēm, taukiem, foto, tekstu

 

 

Darbā Dollet māksliniece pēta pati savu pieredzi, jautājot, vai bēdas iespējams mantot. Māksliniece mēģinājusi sevi nomērīt un pievienot savu vārdu sarakstam, ko grāmatā Zviedrijas lapu antropometrija ievietojis ģenētiķis Stēns Vālunds (Sten Wahlund). Kaut gan viņa nespēj mainīt pagātnes situāciju, viņa ievieto sevi līdzīgos apstākļos, lai izprastu, ko tā nozīmē. Mērinstruments, ko izmanto māksliniece, ir tas pats, ko 1923. gadā lietojis rasu biologs, kurš piedalījies Zviedrijas Rasu bioloģijas institūta izpētes braucienā uz Zviedrijas ziemeļiem. Šajā ekspedīcijā mērīts mākslinieces vīratēvs. Darba skaņu celiņš vēsta par ģimenes vēsturi. 

 

Mākslinieces biogrāfija:

Māksliniece Katarīna Piraka-Siku dzīvo Jokmokā. 2005. gadā Umeo Universitātē viņa ieguva maģistra grādu tēlotājmākslā. Piraka-Siku pievēršas galvenokārt zīmēšanai un fotogrāfijai. Daudzi viņas darbi sakņojas tekstos. Pēdējo gadu laikā viņa iepazinusies ar vēsturiskiem rases pētījumiem bioloģijā. Viņa vēlas saprast, kas īsti notika. 20. gadsimta 20. gados Zviedrijas Rasu bioloģijas institūts veica plašu aptauju sāmu tautas vidū. Māksliniece uz to lūkojas no pētījuma objektu puses. Ar savu kritikas augsti vērtēto izstādi Nammaláhpán Umeo Bildmuseet 2014. gadā viņa gribēja padarīt šo stāstu par savējo, no objekta kļūstot par subjektu. Piraka-Siku savos darbos nereti pievēršas bēdām, identitātei, varai un etniskajai piederībai.