...
Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs
1 / 2

25 citronkoki, neviena dārznieka

(25 Lemon Trees, No Gardeners)

2016 – ... (turpinās)

Fotogrāfija

 

Savā darbā 25 citronkoki, neviena dārznieka Klāra Šelstrēma un Tobiass Felds izmanto mediju versiju par krīzi Grieķijā, turpinot strādāt pie projekta, ko 2011. gadā aizsāka darbs Eiropa, Grieķija, Atēnas, Akropole.

Izejas punkts darbam 25 citronkoki, neviena dārznieka ir viltus ziņa, ko pārpublicējuši vairāki ievērojami Eiropas ziņu avoti. Virsrakstos apgalvots, ka Atēnu slimnīcā Evangelismos gan nodarbināti 45 dārznieki, taču tur nav bijis dārza, un tā kļuva par ideālo metaforu stereotipam par grieķu izšķērdību, kas it kā bijusi viens no iemesliem Grieķijas ekonomiskajai krīzei. Taču patiesībā slimnīcai gan nebija dārza, bet nebija arī dārznieku. Tuvāk izpētot, izrādījās, ka aug tomēr 25 citronkoki. 


2015. gada 27. jūnija agrā rītā Grieķijas premjerministrs Aleksis Ciprs paziņoja, ka tiks rīkots referendums par to, vai valstij vajadzētu pieņemt glābšanas pasākumu noteikumus, ko Troika bija izteikusi 25. jūnijā. Eiropas mediju publicētās aptaujas liecināja, ka nepārprotami uzvarēs atbilde “jā”. Taču tās negaidīti izrādījās kļūdainas, jo ar milzīgu balsu pārsvaru uzvarēja “nē”. Tomēr, pateicoties kopš senseniem laikiem pazīstamiem pielaušanas paņēmieniem “nē” tika pārvērsts par “jā” un tika ieviesta stingra ekonomiskā politika. 

2015. gada pirmajā pusē mediji ziņoja par iespējamu un ticamu Grexit. Pēc Grieķijas glābšanas referenduma uzmanība pārsviedās uz bēgļu krīzi – tas ir, līdz 2016. gada 23. jūnijam, kad Apvienotā Karaliste nobalsoja par Brexit. Noslēdzot projektu, 25 citronkoki, neviena dārznieka ievietots Brexit dienas fotoattēls – Šēlstrēma un Felds todien atkal atradās Grieķijā, šoreiz Kavalas ostā, kur iepriekšējā gada laikā krastā bija izkāpuši tūkstošiem bēgļu.

 

Mākslinieku biogrāfijas:

Balstoties fotogrāfijas medijā un izmantojot kā stratēģiju dokumentālismu, Klāras Šēlstrēmas un Tobiasa Felda darbi saistīti ar vietām, kur notiek paradigmu maiņas, un lūko aktivizēt vēsturiskos slāņus un nedrošības un iespējas jēdzienus, lai pievērstu uzmanību plaisai starp to, kas ir redzams, un par ko tiek stāstīts. Vairāk nekā desmit gadus viņi izdevuši grāmatas B-B-B-Books un nodarbojas ar attēla izplatīšanu, tai skaitā arī ar savu galeriju FG2 Gēteborgā Zviedrijā.