...
Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs
1 / 3

Glāstītāja

(The Stroker)

2019

Video, 15”20

Ar Carlos/Ishikawa un Helsinki Contemporary atļauju


Glāstītāja ir vienkanāla videoinstalācija, kuras pamatā ir Takalas divu nedēļu ilgā intervence Second Home, moderna kopstrādes telpa jaunajiem uzņēmējiem un uzņēmumiem. Intervences laikā Takala izlikās par labsajūtas konsultanti, vārdā Nina Nīminena, kuru kā progresīvās firmas Personnel Touch dibinātāju Second Home vadība noalgojusi pieskārienu izdāļāšanai darbavietā. Nina staigāja pa Second Home, draudzīgi sveicinādama sastaptos cilvēkus un viegli tiem pieskardamās. Tas izraisa tenkas, un, balstoties uz kopīgo apjukumu, tenkotāji redzami veido ciešākas attiecības cits ar citu. Savukārt Nina tiek pie iesaukas Glāstītāja. 



Reakcijas uz “pieskārieniem” ir ļoti dažādas. Vairums cilvēku izturas pieklājīgi, taču ir tādi, kuru ķermeņa valoda liecina par diskomfortu – iespējams, vienkārši tāpēc, ka tiek pārkāptas personīgās telpas robežas, bet varbūt iemesls ir iekšējais konflikts, kāds rodas, kad cilvēks nespēj patiesi vai atklāti reaģēt. Nespējot izteikties, ķermeniskas izpausmes var aizstāt vārdus. 


Kustību nianses rāda, kā cilvēki tiek galā ar saviem aizskartajiem ķermeņiem sociāla spiediena apstākļos un kā šīs reakcijas kontrolē nerakstītās vienošanās par to, kas uzskatāma par “pieņemamu uzvedību”. Glāstītājas atvērtajā domu telpā mēs kļūstam par lieciniekiem, kā fiziski tiek pārvarētas robežas, kuras it kā nemaz neeksistē. 




Mākslinieces biogrāfija:

Māksliniece Pilvi Takala dzīvo un strādā Berlīnē un Helsinkos. Viņas videodarbu pamatā ir performatīvas intervences, ar kurām viņa pēta konkrētas kopienas, lai pārbaudītu to sociālo struktūru un to, kā normatīvi un realitāte ietekmē mūsu uzvedību dažādos kontekstos. Viņas darbi rāda, ka bieži vien iespējams noskaidrot nerakstītos likumus sabiedriskas situācijas pamatā, tos apzināti pārkāpjot.