...
Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs

Tirailleurs Senegalais, 2018
sienas gleznojums, akrila krāsa; 300×670 cm


No Maskavas ielām līdz starptautiskai slavai, Laika kļuva par vienu no pirmajiem dzīvniekiem izplatījumā uz „Sputnik 2“ borta. Ejot bojā pārkaršanas dēļ dažas stundas pēc lidojuma sākuma, Laika kļuva par simbolu gan Padomju kosmosa programmas nežēlībai, gan arī triumfam par spīti visam. Pēc neskaitāmiem protestiem, kuros tika pieprasīta dzīvnieku aizsardzības noteikumu ievērošana, 2016. gadā Rīgas cirks pieņēma lēmumu pārtraukt dzīvnieku izmantošanu cirka izrādēs. Cirks ir pārorientēta telpa — pierādījums tam, ka sabiedrībās, kuras ir atvērtas pārmaiņām, tradīcijas iespējams pārformulēt lielāka labuma vārdā. Sienas gleznojuma centrā Laika redzama divu etiopiešu eņģeļu ielokā, kuri kalpo kā atgādinājums par to, kā āfrikāņu māksla bruģēja ceļu šodienas eiropocentriskās laikmetīgās mākslas vēsturei. Tirailleurs Senegalais ir sarkastisks francūžu apzīmējums Senegālas karavīriem Otrā pasaules kara laikā. Nebūdami labi apmācīti, viņi bija briesmīgi šāvēji. Bieži šie karavīri tika sūtīti pirms franču karaspēka, lai pārbaudītu ienaidnieku pretuzbrukuma spēku. Daudzi no viņiem tūlītēji mira.


Fadlabi ir sudāniešu mākslinieks, kurš šobrīd strādā Oslo. Darbojoties ar dažādiem medijiem, tostarp glezniecību, mūziku, tekstu un performanci, Fadlabi pievēršas transkulturālām mijiedarbībām un joprojām nepārvarētām vēsturiskām rētām. 2008. gadā Fadlabi dibināja vakara pasākumu sēriju „One Night Only“, kurā katru pirmdienas vakaru demonstrēja viena laikmetīgā mākslinieka darbus. Kopā ar Larsu Kuzneru, Fadlabi veidojis projektu „European Attraction Limited“, kas apskata Norvēģijas citu rasu cilvēku ekspluatācijas vēsturi, kas joprojām netiek pilnā mērā atzīta. Viena no maskām, kas aizsedz šo vēsturi, ir priekšstats par skandināvu sabiedrībām kā vienlīdzīgākām, attīstītākām un sociāli progresīvākām nekā Dienvideiropā, kas veicina zināmu nacionāla pārākuma devu. Savās gleznās Fadlabi atsaucas uz postkoloniālo teoriju, vienlaikus apburot skatītāju ar kulturāli nederīgām atskaites sistēmām. Fadlabi kopā ar Karinu Eriksoni šobrīd vada Hartūmas laikmetīgās mākslas telpu. Atrodoties Oslo, tā ir telpa trimdā, aizvietotājvieta. Hartūma funkcionē kā pagaidu mājvieta šobrīd nerealizējamajiem sapņiem par politiski un ekonomiski nestabilu „Ārpuszemi“.


Mājaslapa: fadlabi.blogspot.com