en

Diskusija tiešsaistē “Atjaunošanās un dekoloniālās pārmaiņas: Ukrainas daba, vide un māksla kara laikā”

12. janvārī plkst. 18.00

Diskusija tiks translēta tiešraidē LLMC Facebook lapā: https://www.facebook.com/LLMC.LV .

Saruna noritēs angļu valodā un tiek rīkota izstādes “Dekoloniālās ekoloģijas. Saprast postkoloniālo pēc sociālisma” Rīgas Mākslas telpā ietvaros.

Piedalās: Alevtina Kahidze, Darja Cimbaljuka, Svitlana Matvijenko, Svitlana Biedarjeva, Dmitrijs Čepurnijs.

Dekoloniālisms būtiski attiecas ne vien uz vēsturiskā koloniālā matojuma kritisku pārskatīšanu, tas izceļ arī jaunus skatpunktus par pagātnes un tagadnes sarežģītajām attiecībām, īpaši domājot par koloniālās, imperiālās vai okupācijas varas iespaidu arī pēc tās šķietamām beigām. Austrumeiropā un postpadomju reģionā dekoloniālisma pieejas ir ieguvušas jaunu aktualitāti līdz ar Krievijas iebrukumu Ukrainā, kura faktiskais mērķis ir atjaunot imperiālās pagātnes varu.
Tiešsaistes diskusijas uzmanības centrā ir jautājumi par to, kā pretestība Krievijas karam Ukrainā un tā postošajai ietekmei tiek īstenota caur kultūras, ekoloģiskajām un mākslinieciskām praksēm. Dalībnieces apspriedīs gan būtiskākos draudus, gan to, kā Ukrainas daba un vide, ko skārusi kara graujošā ietekme, var piedzīvot atjaunošanos un transformāciju kā dekolonizācijas procesus. Sarunā apvienojot mākslinieciskās un akadēmiskās perspektīvas, tās dalībnieces analizēs, kā dabas un kultūras attiecības Ukrainā darbojas kā virzītājspēks, kas veicina izturību, stoicismu un atdzimšanu kara vardarbības un iznīcības apstākļos.


Par dalībniekiem:

Alevtina Kahidze ir māksliniece, kas galvenokārt strādā ar performances un zīmējuma medijiem. Viņa dzīvo netālu no Kijivas, kur nolēma palikt arī pēc pilna mēroga Krievijas kara sākuma Ukrainā 2022. gada februārī. Savos darbos viņa bieži pievēršas postpadomju realitātei, kritiski vērojot tā sociālpolitiskās pārmaiņas.  Viņas nesenākās mākslas prakses ir saistītas ar augiem. Viņai tie ir piemērs, kam sekot, jo augi ir viens no labākajiem pacifisma piemēriem.

Darja Cimbaljuka ir pētniece un māksliniece. Viņa darbojas vides humanitāro zinātņu un mākslas pētījumu krustpunktā, iesaistot feministiskās un dekoloniālās metodoloģijas. Viņa ir vieslekotre Oksfordas Universitātes Svētā Antonija koledžā. Ieguvusi doktora grādu Sentendrūsas Universitātē, Skotijā par disertāciju “Daudzsugu pārrāvumi: stāsti par pārvietošanu un cilvēku un augu attiecībām Donbasā, Ukrainā” (2021). Tajā viņa priekšplānā izvirzījusi dekoloniālas pieejas, aplūkojot migrācijas aspektus, un pievēršoties cilvēku un augu attiecībām pārvietoto personu mutvārdu stāstos.

Svitlana Matvijenko ir Komunikācijas skolas asistente kritiskās mediju analīzes jomā. Viņas pētījumi pievēršas tādām tēmām kā  informācija un kiberkarš, mediji un vide, un infrastruktūras studijas. Viņa raksta arī par pretošanās un mobilizācijas praksēm, digitālo militārismu un dezinformāciju, interneta vēsturi, kibernētiku, psihoanalīzi, posthumānismu, padomju un postpadomju tehnopolitiku, kodolkultūrām, tostarp Černobiļas izslēgšanas zonu. Viņa ir divu krājumu līdzredaktore: The Imaginary App (MIT Press, 2014) un Lacan and the Posthuman (Palgrave Macmillan, 2018). Līdzautore grāmatā Cyberwar and Revolution: Digital Subterfuge in Global Capitalism (Minnesota UP, 2019).

Svitlana Biedarjeva ir mākslas zinātniece, māksliniece un kuratore, kas šobrīd dzīvo Meksikā un kura pievērsusies Austrumeiropas un Latīņamerikas mākslai. Viņa ir sastādījusi un rediģējusi grāmatas Contemporary Ukrainian and Baltic Art: Political and Social Perspectives, 1991–2021 (ibidem Press 2021), At the Front Line. Ukrainian Art, 2013–2019 (2020, līdzredaktore Hanna Deikuna). Svitlanas raksti ir publicēti žurnālos Space and Culture, Art Margins Online, Revue Critique d’Art. Viņa ir ieguvusi doktora grādu mākslas vēsturē Londonas Universitātes Kortolda Mākslas institūtā 2020.gadā.

Dmitrijs Čepurnijs ir kurators un rakstnieks no Kijivas. Viņš strādā par kuratoru projektu telpā Asortymentna Kimnata Ivanofrankivskā. Dzimis Luhanskā, uz ziemeļiem no Doneckas ogļu baseina. Absolvējis Kijivas Tarasa Ševčenko Nacionālās universitātes Kultūras studiju nodaļu. No 2016. līdz 2020. gadam sadarbojies ar fondu IZOLYATSIA un koordinējis Donbasa studiju pētniecības projektu. Viņš ir bijis pētnieks Sentendrūsas Universitātē Skotijā un grupas Donbas Through Collaborative Frameworks (UA / UK) dalībnieks. Viņš ir līdzautors grāmatām “Limits of Collaboration: Art, Ethics, and Donbas " (2022, kopā ar Viktoriju Donovanu un Darju Cimbaljuku), kā arī “Кураторський посібник” [Kuratora rokasgrāmata] (2020, kopā ar Oleksandru Pogrebņaku un Katerinu Iakovlenko. Viņš ir bijis kurators dažādām mākslas rezidenču programmām, tostarp “Ainava kā piemineklis” (2020), “Laikmetīgā māksla Rivnē” (2021) un “Kad pārtrūka stāsts?” (2022).


Šis pasākums tiek īstenots projekta “Līdzību salas: kolektīva rokasgrāmata ilgtspējīgām un iekļaujošām mākslas institūcijām” ietvaros, ko atbalsta Eiropas Savienība un Latvijas Republikas Kultūras ministrija.

Lasīt vairāk