Foto: Mersedese Margoit
Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs (LLMC) 27. novembrī svinēs jau 19. LLMC Tulkojumu sērijas izdevuma – ievērojamās feminisma un posthumānisma filozofes Rozi Braidoti grāmatas “Nomadiskie subjekti” – atvēršanu, piedāvājot performanču programmu “Charge”, kas radīta sadarbībā ar Kauņas Mākslinieku nama projektu “Obscene West. BMW”. Programma norisināsies LLMC birojā, Alberta ielā 13 plkst. 18.00, piedaloties māksliniekiem no Baltijas un Ukrainas – Joelis Aškinis, Normal Babyy un Olga Stein (Kalynovska-Kravchuk). Notikums vienlaikus ievadīs plašāku pasākumu sēriju “Drošības zonas, mainīgas laika līnijas”, kas nākamgad norisināsies LLMC Informācijas centra telpās.
Par grāmatu
LLMC “Nozīmīgu estētikas, vizuālās mākslas un kultūras teorijas sacerējumu tulkojumu sērija” jau kopš pirmā izdevuma 2005. gadā mērķtiecīgi veidota, lai latviešu valodā padarītu pieejamus pasaulē zīmīgus sacerējumus.
Ievērojamās itāļu izcelsmes austrāļu filozofes Rozi Braidoti (Rosi Braidotti, dz. 1954) grāmata “Nomadiskie subjekti”, pirmo reizi izdota 1994. gadā, ir būtiski ietekmējusi aktuālo kontinentālās filozofijas un feminisma teorijas diskursu. No feminisma perspektīvas tā izaicina tradicionālos identitātes konstruktus un sniedz ieskatu mūsdienu eksistences savstarpēji saistītajā un nepārtraukti mainīgajā būtībā. Pārinterpretējot sievišķo caur nomadisko, grāmata uzsver atšķirības un daudzveidības pieņemšanas nozīmi, kas var sniegt lielāku brīvību un atvērtību pasaulei.
Grāmatu latviešu valodā tulkojis Dens Dimiņš, pēcvārda autore Anne Sauka, redaktors Aivars Vaivods, korektore Ildze Jurkāne, dizainers Aleksejs Muraško.
Tulkojumu sērijas izdevumus iespējams iegādāties Latvijas Laikmetīgās mākslas centra birojā Rīgā, Alberta ielā 13, kā arī LLMC tiešsaistes veikalā šeit.
Atvēršanas programma
Grāmatas “Nomadiskie subjekti” atvēršanas programma “Charge” savienos Braidoti filozofisko nomadiskās subjektivitātes koncepciju ar Baltijas un Ukrainas mākslinieku perspektīvu – pārdomājot postpadomju telpu caur dzimtes, iekāres un kustības prizmu, šķērsojot robežas starp Austrumiem un Rietumiem, teoriju un performanci, varu un neaizsargātību.
Ukraiņu māksliniece, kuratore un scenogrāfe Olga Stein (Kalinovska-Kravčuk) aicinās uz performatīvām vakariņām “Daudzi tiek saukti, daži tiek aicināti. Mateja 22:14”, kurās pašas gatavoto maltīti servēs traukos, kas izstrādāti taksidermijas tehnikā no nomedītu dzīvnieku ķermeņa daļām – apstrādātiem nagiem, ķepām un astēm –, tā asociatīvi norādot uz izvēlēm, ko mēs varam pieņemt vai nepieņemt.
Starpdisciplinārā mākslinieku dueta Normal Babyy (Elza Auguste Zīverte un Kristofers Knesis) performance “Charge”, apvienojot performanci un skaņu, izaicinās skatītāja uztveri un uzvedību, testējot robežas starp dominanci un baiļu pārvarēšanu, vedinot aizdomāties par laiku un telpu, un apkārt notiekošo.
Savukārt lietuviešu mākslinieka Joelis Aškinis performance “Labas gribas izrādīšana un antagonisma trūkums” būs balstīta uz runātu tekstu, kurā jebkurš mēģinājums ieņemt konkrētu pozīciju ātri kļūs absurds un nepieņemams. Mākslinieks savā praksē pamatā izzina atšķirīgu simbolu un zīmju nozīmes un to, kā to interpretācijas var atšķirties, tā veidojot paradoksālu un pretrunīgu viedokļu tīklu.
Programma tapusi kuratores Andras Silapēteres (LLMC) un Agnė Bagdžiūnaitė (Kauņas Mākslinieku nams) sadarbības projekta “Obscene West. BMW” ietvaros kā reakcija uz mūsdienu sociālajiem un politiskajiem saspīlējumiem gan Latvijā, gan Lietuvā, kā arī uz plašākiem ģeopolitiskiem procesiem pasaulē.
“Obscene West” ir daudzpusīgs starpdisciplinārs Kauņas Mākslinieku nama projekts, kas pēta izmaiņas kultūras kontekstā saistībā ar seksualitāti 1990. gados – sociālu, politisku un kultūras nemieru periodā Lietuvā pēc Padomju Savienības sabrukuma.
“Šobrīd gan Latvijā, gan Lietuvā piedzīvojam situācijas politikā, kas apdraud demokrātiskas, iekļaujošas un atvērtas sabiedrības vērtības. Tādēļ mūsu mērķis ar programmas palīdzību ir radīt telpu, kurā varam pārdomāti atspoguļot reģiona nemitīgo cīņu ar vēsturi, sociālajām normām un ģeopolitisko spriedzi un izgaismot ideoloģisko pozīciju nestabilitāti, arī absurditāti,” Braidoti grāmatas atvēršanas programmas kontekstu komentē Andra Silapētere.
Drošības zonas, mainīgas laika līnijas
LLMC projekts “Drošības zonas, mainīgas laika līnijas” ir starpdisciplināru norišu cikls, kas pievērsīsies trauslajām attiecībām starp institūciju arhīviem un zināšanām, kolektīvo atmiņu un mainīgo politisko situāciju Baltijas reģionā. Apvienojot sarunu darbnīcas un mākslinieku intervences, norišu cikls aicinās pārdomāt, kā arhīvi un to dažādās formas kalpo par “drošības zonām” vēstures zināšanām, vienlaikus būdami pakļauti nenoteiktībai, pārinterpretācijai un institūciju izaicinājumiem politiskā, sociālā un ekonomiskā kontekstā. Notikumu ciklu ievadīs Rozi Braidoti “Nomadiskie subjekti” grāmatas tulkojuma atvēršanas programma un turpinās mākslinieku intervences un diskusiju sērija LLMC arhīvā 2026. gadā.
Grāmatas izdošanu atbalsta Valsts kultūrkapitāla fonds.
Pasākumu rīko Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs sadarbībā ar Kauņas Mākslinieku namu. Grāmatas atvēršanas programma tapusi projekta “Obscene West. BMW” ietvaros, ko atbalsta Lietuvas Kultūras ministrija. Olga Stein dalība programmā iespējama pateicoties sadarbībai ar TUR telpu un ar Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu.

Joelis Aškinis (LT)
Joelis Aškinis ir mākslinieks, kurš dzimis un dzīvo Viļņā, Lietuvā. Viņa mākslinieciskā darbība galvenokārt vērsta uz simbolu un zīmju daudzslāņaino dabu, pētot, kā to interpretācijas var atšķirties un kā šīs semantiskās atšķirības var veidot paradoksālu un pretrunīgu viedokļu tīklu. Savu mākslas darbu radīšanai Aškinis uzkrāj lielu datu apjomu, lai pētītu šādus modeļus. Viņa prakse ietver sadarbību ar dažādām cilvēku grupām un kopienām, lai dokumentētu to interpretācijas, kā arī atsauces uz vēsturiskiem dokumentiem, kritiskiem rakstiem un izglītības materiāliem vai vārdnīcām. Tēmas, ko pēta mākslinieks var būt dažādas – no mākslas diskursa līdz politiskajai ideoloģijai, bieži vien paplašinoties. Rezultāts tiek prezentēts kā runā balstītas performances, kurās jebkura konkrēta pozīcija kļūst absurda un neiespējama. Ar šo performatīvo darbību – nezaudējot ironiju tās bezjēdzīgajā un ļoti personīgajā dabā – pozīcijas izplūst, radot sava veida metapozīciju, kas balstīta uz performatīvo estētiku.
27. novembrī Aškinis uzstāsies ar performanci "Labas gribas izrādīšana un antagonisma trūkums"
Olga Stein Kalynovska-Kravchuk (UA)
Olga Stein (Kalinovska-Kravčuk) ir ukraiņu māksliniece, kuratore un scenogrāfe. 2019. gadā viņa nodibināja un šobrīd vada thesteinstudio. Kopš pilna mēroga kara Ukrainā māksliniece piedalījusies neskaitāmās starptautiskās rezidencēs un izstādēs, savā praksē fokusējoties uz skulptūru un totālo instalāciju. Olga strādā ar dažādiem medijiem, īpašu uzmanību pievēršot taksidermijai un tādu materiālu kā pārtikas produktu, ekoloģiskās ādas un sintētiskās mākslīgās pērles izmantošanai, kā arī darbam ar tekstu (dramaturģijai). Viņas darbības galvenās tēmas ir mijiedarbe starp pilsonisko pozīciju, atbildību un kristīgo ētiku. Kopš 2024. gada Olga ir līdzdibinātāja un līdredaktore platformai by text, kas atbalsta kritisku tekstu par laikmetīgo mākslu rašanos. Kopš 2025. gada Olga strādā par scenogrāfi Kijivas Akadēmiskajā drāmas teātrī.
“Daudzi tiek saukti, daži tiek aicināti. Mateja 22:14”
Par gaidāmo performanci stāsta māksliniece:
“Daļa no manas prakses ir saistīta ar privātās un publiskās telpas uzturēšanu – gan fiziskā, gan sensorā izpratnē, arī ar sarežģītu attiecību nepārtrauktību ar māju un tās interjeru. Ar dīvānu, mītiem, vēsturi, manas mājas lustru, ar lielu apaļo galdu, pie kura es bieži rīkoju performatīvas vakariņas draugiem. Šī prakse kļuva redzamāka un apgrūtinošāka pilna mēroga iebrukuma laikā, kad relatīvi drošas telpas aura saruka.
2025. gada vasarā es mēnesi aizvadīju rezidencē TUR telpā. Performanci Latvijas Laikmetīgās mākslas centrā lielā mērā ir iedvesmojušas manas pārdomas par pieredzi Rīgā. Tikšanās, sarunas un jaunas telpas konteksts man atgādināja pēdējās vakariņas, ko rīkoju draugiem pirms pilnīga mēroga iebrukuma sākuma. To laiku varu aprkastīt kā “pelēko zonu” – telpu, kurā ticēja kaut kam labākam un bailēm no tā, kas tuvojas. Mēs brīvi runājām par to, ka neesam radīti karam, par mākslinieka lomu kara laikā, un dalījāmies domās (kas, kā tagad saprotu, bija drīzāk ilūzijas) par Eiropas partneriem, NATO, Ukrainas armijas stāvokli un ienaidnieka iespējamo cilvēcību. Mēs dzīvojām brīdī, kad ilūzija, ka varam neizvēlēties, neizlemt, neieņemt pozīciju. Vai varbūt ilūzija, ka jau esam izvēlējušies, izlēmuši, ieņēmuši pozīciju, bija apturēta.
27. novembrī es gribu uzklāt galdu visiem jaunajiem draugiem, ko satiku Rīgā. Ar labāko ēdienu, kas gatavots pēc ģimenes receptes, ar pašas rokām un rūpību. Ar šķīvjiem, ko esmu atvedusi no savas privātās telpas, ar fragmentiem no manas mājas trauku kolekcijas. Bet ar vienu noteikumu – lai piedalītos vakariņās, katram viesim ir jāizvēlas ēst, izmantojot traukus, kas izgatavoti no taksidermijas tehnikā apstrādātiem nagiem, ķepām, astēm un nomedītu dzīvnieku ķermeņa daļām. Vakariņas ir paredzētas sešām personām."
Normal Babyy (LV)
Normal Babyy – Elza Auguste Zīverte un Kristofers Knesis – ir starpdisciplinārs mākslinieku duets. Viņu sadarbība apvieno performanci, skaņu, un eksperimentu, lai pārjautātu gan redzamās, gan neredzamās struktūras, kas veido uztveri, uzvedību un nozīmes. Savā darbā viņi ir pētījuši kompulsiju un identitāti (Hoarder, 2022); nejaušību un kognitīvos modeļus (Apophenia, 2023); elektromagnētisko spēku un psiholoģisko lādiņu (Charge, 2023); un automatizācijas un autorības paradoksus (But, please, think outside the box, 2024); skaņas un afektīvās atmosfēras (Charged, 2024); emocionālo nestabilitāti (Dot, 2024) un posthumānismu (Material values, 2025). 2025. gadā duets paplašināja savus pētījumus sensoro un vides uztverē (I can’t believe it’s not butter!).
"Charge"
Performance "Charge" ir elektromagnētiskā lauka avots, kurus vadīs un uzraudzīs abi mākslinieki. Tie var būt negatīvi lādēti elektroni, pozitīvi lādēti protoni, kā arī gan pozitīvie, gan negatīvie joni (electric charge – elektriskais lādiņš). Performances nolūks ir pārsteigt skatītāju ar negaidītu pavērsienu (to charge – uzbrukt), piemēram, skaļu blīkšķi. Skatītāja uzdevums nav apsūdzēt māksliniekus (to charge – apsūdzēt), bet gan pārvarēt bailes, jo bieži vien redzētais un dzirdētais nav nemaz tik baiss, kā pirmajā brīdī liekas. Performances vadītāji spēlēsies ar dominanci, kuram ir lielāka vara (in charge – galvenais). Kustības un mūzikas komunikatīva performance ļaus aizdomāties par laiku, telpu un apkārt notiekošo (charged – piesātināts), mēģinot apstāties mirklī un izjust to (to charge – uzlādēties), pirms doties uz nākamo. Protams, ne par velti (charge – maksa).
*Normal Babyy performances nosaukums "Charge" iedvesmojis Rozi Braidoti "Nomadiskie subjekti" tulkojuma atvēršanas programmas nosaukumu.
"Obscene West" ir daudzpusīgs starpdiscilpinārs Kauņas Mākslinieku nama projekts, kas pēta izmaiņas kultūras kontekstā saistībā ar seksualitāti 1990. gados – sociālu, politisku un kultūras nemieru periodā Lietuvā pēc Padomju Savienības sabrukuma.
Vairāku gadu laikā projekts “Obscene West” attīstījies trīs posmos. Pirmais – In Honey (2021) – koncentrējās uz māksliniecēm sievietēm un 1990. gadu feminisma praksēm. Otrais – Naglis (2023) – pēta reģiona kvīru kultūru. Nesenākais – trešais – posms, BMW, pievēršas vīrišķības pētniecībai un tās performatīvajām, simboliskajām un hierarhiskajām struktūrām, atsaucoties uz Artūra Tereškina darbu Men, Forms of Masculinity, and the Politics of Masculinism in Contemporary Lithuania (2004).
Saīsinājums BMW attiecas gan uz 2005. gada Baltijas Triennāles projektu Black Market Worlds, ko CAC Viļņā kurēja Raimundas Malašauskas, gan uz BMW automašīnu zīmolu kā ilgstošu aspiratīvās vīrišķības simbolu postpadomju kontekstā.