en
  • Foto: Mersedese Margoit

Grāmatas “Nomadiskie subjekti” atvēršanas programma "Charge"

Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs (LLMC) 27. novembrī svinēs jau 19. LLMC Tulkojumu sērijas izdevuma – ievērojamās feminisma un posthumānisma filozofes Rozi Braidoti grāmatas “Nomadiskie subjekti” – atvēršanu, piedāvājot performanču programmu “Charge”, kas radīta sadarbībā ar Kauņas Mākslinieku nama projektu “Obscene West. BMW”. Programma norisināsies LLMC birojā, Alberta ielā 13 plkst. 18.00, piedaloties māksliniekiem no Baltijas un Ukrainas – Joelis Aškinis, Normal Babyy un Olga Stein (Kalynovska-Kravchuk). Notikums vienlaikus ievadīs plašāku pasākumu sēriju “Drošības zonas, mainīgas laika līnijas”, kas nākamgad norisināsies LLMC Informācijas centra telpās.

Par grāmatu

LLMC “Nozīmīgu estētikas, vizuālās mākslas un kultūras teorijas sacerējumu tulkojumu sērija” jau kopš pirmā izdevuma 2005. gadā mērķtiecīgi veidota, lai latviešu valodā padarītu pieejamus pasaulē zīmīgus sacerējumus.

Ievērojamās itāļu izcelsmes austrāļu filozofes Rozi Braidoti (Rosi Braidotti, dz. 1954) grāmata “Nomadiskie subjekti”, pirmo reizi izdota 1994. gadā, ir būtiski ietekmējusi aktuālo kontinentālās filozofijas un feminisma teorijas diskursu. No feminisma perspektīvas tā izaicina tradicionālos identitātes konstruktus un sniedz ieskatu mūsdienu eksistences savstarpēji saistītajā un nepārtraukti mainīgajā būtībā. Pārinterpretējot sievišķo caur nomadisko, grāmata uzsver atšķirības un daudzveidības pieņemšanas nozīmi, kas var sniegt lielāku brīvību un atvērtību pasaulei.

Grāmatu latviešu valodā tulkojis Dens Dimiņš, pēcvārda autore Anne Sauka, redaktors Aivars Vaivods, korektore Ildze Jurkāne, dizainers Aleksejs Muraško.

Tulkojumu sērijas izdevumus iespējams iegādāties Latvijas Laikmetīgās mākslas centra birojā Rīgā, Alberta ielā 13, kā arī LLMC tiešsaistes veikalā šeit.

Atvēršanas programma

Grāmatas “Nomadiskie subjekti” atvēršanas programma “Charge” savienos Braidoti filozofisko nomadiskās subjektivitātes koncepciju ar Baltijas un Ukrainas mākslinieku perspektīvu – pārdomājot postpadomju telpu caur dzimtes, iekāres un kustības prizmu, šķērsojot robežas starp Austrumiem un Rietumiem, teoriju un performanci, varu un neaizsargātību. 

Ukraiņu māksliniece, kuratore un scenogrāfe Olga Stein (Kalinovska-Kravčuk) aicinās uz performatīvām vakariņām “Daudzi tiek saukti, daži tiek aicināti. Mateja 22:14”, kurās pašas gatavoto maltīti servēs traukos, kas izstrādāti taksidermijas tehnikā no nomedītu dzīvnieku ķermeņa daļām – apstrādātiem nagiem, ķepām un astēm –, tā asociatīvi norādot uz izvēlēm, ko mēs varam pieņemt vai nepieņemt.

Starpdisciplinārā mākslinieku dueta Normal Babyy (Elza Auguste Zīverte un Kristofers Knesis) performance “Charge”, apvienojot performanci un skaņu, izaicinās skatītāja uztveri un uzvedību, testējot robežas starp dominanci un baiļu pārvarēšanu, vedinot aizdomāties par laiku un telpu, un apkārt notiekošo.

Savukārt lietuviešu mākslinieka Joelis Aškinis performance “Labas gribas izrādīšana un antagonisma trūkums” būs balstīta uz runātu tekstu, kurā jebkurš mēģinājums ieņemt konkrētu pozīciju ātri kļūs absurds un nepieņemams. Mākslinieks savā praksē pamatā izzina atšķirīgu simbolu un zīmju nozīmes un to, kā to interpretācijas var atšķirties, tā veidojot paradoksālu un pretrunīgu viedokļu tīklu.

Programma tapusi kuratores Andras Silapēteres (LLMC) un Agnė Bagdžiūnaitė (Kauņas Mākslinieku nams) sadarbības projekta “Obscene West. BMW” ietvaros kā reakcija uz mūsdienu sociālajiem un politiskajiem saspīlējumiem gan Latvijā, gan Lietuvā, kā arī uz plašākiem ģeopolitiskiem procesiem pasaulē.

“Obscene West” ir daudzpusīgs starpdisciplinārs Kauņas Mākslinieku nama projekts, kas pēta izmaiņas kultūras kontekstā saistībā ar seksualitāti 1990. gados – sociālu, politisku un kultūras nemieru periodā Lietuvā pēc Padomju Savienības sabrukuma.

“Šobrīd gan Latvijā, gan Lietuvā piedzīvojam situācijas politikā, kas apdraud demokrātiskas, iekļaujošas un atvērtas sabiedrības vērtības. Tādēļ mūsu mērķis ar programmas palīdzību ir radīt telpu, kurā varam pārdomāti atspoguļot reģiona nemitīgo cīņu ar vēsturi, sociālajām normām un ģeopolitisko spriedzi un izgaismot ideoloģisko pozīciju nestabilitāti, arī absurditāti,” Braidoti grāmatas atvēršanas programmas kontekstu komentē Andra Silapētere.

Drošības zonas, mainīgas laika līnijas

LLMC projekts “Drošības zonas, mainīgas laika līnijas” ir starpdisciplināru norišu cikls, kas pievērsīsies trauslajām attiecībām starp institūciju arhīviem un zināšanām, kolektīvo atmiņu un mainīgo politisko situāciju Baltijas reģionā. Apvienojot sarunu darbnīcas un mākslinieku intervences, norišu cikls aicinās pārdomāt, kā arhīvi un to dažādās formas kalpo par “drošības zonām” vēstures zināšanām, vienlaikus būdami pakļauti nenoteiktībai, pārinterpretācijai un institūciju izaicinājumiem politiskā, sociālā un ekonomiskā kontekstā. Notikumu ciklu ievadīs Rozi Braidoti “Nomadiskie subjekti” grāmatas tulkojuma atvēršanas programma un turpinās mākslinieku intervences un diskusiju sērija LLMC arhīvā 2026. gadā. 


Grāmatas izdošanu atbalsta Valsts kultūrkapitāla fonds.

Pasākumu rīko Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs sadarbībā ar Kauņas Mākslinieku namu. Grāmatas atvēršanas programma tapusi projekta “Obscene West. BMW” ietvaros, ko atbalsta Lietuvas Kultūras ministrija. Olga Stein dalība programmā iespējama pateicoties sadarbībai ar TUR telpu un ar Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu. 


   

Lasīt vairāk
Komanda
Atbalstītāji

"Obscene West" ir daudzpusīgs starpdiscilpinārs Kauņas Mākslinieku nama projekts, kas pēta izmaiņas kultūras kontekstā saistībā ar seksualitāti 1990. gados – sociālu, politisku un kultūras nemieru periodā Lietuvā pēc Padomju Savienības sabrukuma.

Vairāku gadu laikā projekts “Obscene West” attīstījies trīs posmos. Pirmais – In Honey (2021) – koncentrējās uz māksliniecēm sievietēm un 1990. gadu feminisma praksēm. Otrais – Naglis (2023) – pēta reģiona kvīru kultūru. Nesenākais – trešais – posms, BMW, pievēršas vīrišķības pētniecībai un tās performatīvajām, simboliskajām un hierarhiskajām struktūrām, atsaucoties uz Artūra Tereškina darbu Men, Forms of Masculinity, and the Politics of Masculinism in Contemporary Lithuania (2004).

Saīsinājums BMW attiecas gan uz 2005. gada Baltijas Triennāles projektu Black Market Worlds, ko CAC Viļņā kurēja Raimundas Malašauskas, gan uz BMW automašīnu zīmolu kā ilgstošu aspiratīvās vīrišķības simbolu postpadomju kontekstā.

Programma

Apmeklē / pieejamība