...
Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs
Mirstot tavu acu priekšā. Stopkadrs.
1 / 3

Mirstot tavu acu priekšā

>> Ojāra Vācieša muzejā


“Mūs kā apzinīgas un dzīvas būtnes definē nāves apziņa. Šķiet, ka viena no lietām, kas mani interesē nāves un miršanas politikā, ir, ka tā ir kāpināta dzīves versija,” vienā no savām nesenajām intervijām apgalvo Orīta Ašerija.  

Slimību, nāvi, miršanu viņa uztver kā nepaklausību kapitālisma piedāvātajai bioenerģijas nemitīgi darbinātajai dzīvei. Savos darbos viņa apskata kvīru un autsaideru nāvi un miršanu, digitālās pēcnāves dzīves politikas individuālos un kolektīvos aspektus, kā arī feministisku reinkarnāciju un māksliniecisku novēršanos, kritiski izvaicājot institucionālās pieejas rūpēm un sociālam zaudējumam.

“Mirstot tavu acu priekšā” (Dying Under Your Eyes, 2019) ir kvīru balāde par zaudējumu un sērām, kuru izceļ tumšs politisks humors. Šī nesenā Orītas Ašerijas audiovizuālā eseja ietver kadrus, kuros viņa no 2011. līdz 2018. gadam ar viedtālruni filmēja savus vecākus. Strukturāli spēlējoties ar dienasgrāmatas formu, filma rāda viņas tēva dzīves pēdējos septiņus gadus kā ilgstošu sēru un dziedēšanas aktu.


Filma “Mirstot tavu acu priekšā” ataino ikdienas dzīvi dažādās simboliskās situācijās, fiksē novecošanas procesu panorāmiskā refleksijā par rūpēm, sērām un nāves acīmredzamību. Tumšais humors, kas raksturīgs Ašerijas pasaulei, daudziem indivīdiem un kultūrām parādās kā izdzīvošanas stratēģija līdzās ebreju diasporas pieredzei. Periodiski Ašerija filmā velk sava tēva drēbes, lai viņu raksturotu un ar viņu empatizētu, blīvā sēru atmosfērā mēģinot izprast savas ģimenes vēsturi.