...
Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs
1 / 3

| ik dienas vārdi pazūd / Maikls Hārts par mīlestības politiku

| every day words disappear | Michael Hardt on the politics of love

2016 

Video

15”


Makiavelli 1515. gadā konstatēja, ka princim izdevīgākas ir pavalstnieku bailes nekā mīlestība. Pagājis 500 gadu, un Maikls Hārts, politikas filozofs un grāmatas Impērija, pūlis, sadraudzība autors, vaicā, kā būtu, ja politiskās sistēmas pamatā būtu mīlestība, nevis bailes.


Kā pārveidot sabiedrību, kuru aizvien vairāk definē pastāvīgs, baiļu industrijas kultivēts kara stāvoklis? Kā īstenot paradigmu maiņu, kāda nepieciešama, lai darītu galu realitātei, kas atkarīga no cilvēku ekspluatācijas un sabiedrisko resursu privatizācijas? Hārts meklē atbildi “kopīgajā” (“the commons”), ar to saprotot ne vien dabas resursus, bet arī mūsu radītās valodas un kopīgi veidotās attiecības. 


Distopiskajā pilsētvalstī Alfavilā Godāra tāda paša nosaukuma filmā (Alphaville) aizliegti visi vārdi un jēdzieni, kas attiecas uz mīlestību un sirsnību. Kad aktrise Anna Karina Natašas fon Braunas lomā mēģina izteikt jūtas, viņai vārdi jāizgudro no jauna, jo mīlestības jēdziens viņai ir svešs. Līdzīgi filmas Alfavila varonei Hārts uzskata, ka mums ir jāatjaunina instrumenti, ar kādiem mēs kopā veidojam politiku. Viņš lūko identificēt pārveidojošos spēkus nebeidzamajā cīņā par demokrātijas uzlabošanu. Šajā cīņā viņš “kopīgajā” saskata zāles sabiedrībai, ko vada bailes, un no tā gūst iedvesmu paradigmai, kuras pamatā būtu dialogs un sadarbība.



Mākslinieka biogrāfija:

Johana Grimonprē darbi guvuši gan mākslas, gan kino kritiķu atzinību. Vairākas viņa filmas, tostarp dial H-I-S-T-O-R-Y (1997), Double Take (2009), Shadow World (2016) un Blue Orchids (2017), ieguvušas prestižus apbalvojumus. Viņa darbi iekļauti Žorža Pompidū centrā Parīzē, 21. gadsimta laikmetīgās mākslas muzejā Kanazavā, Tate Modern galerijā Londonā un citās kolekcijās.