en

Pretrunu pilns zīmējums ar gaišredzības iezīmēm

07.10.2023.-10.11.2023.
Valmiera

2023. gada rudenī Valmierā bija aplūkojama Latvijas Laikmetīgās mākslas centra organizētā izstāde “Pretrunu pilns zīmējums ar gaišredzības iezīmēm”, kurā astoņi Latvijas mākslinieki reflektē par un mijiedarbojas ar Māra Bišofa daiļradi. Izstāde bija skatāma Valmieras pilsētvidē – no ēku sienām un jumtiem līdz pat veikalu plauktiem.

Lai arī izstāde ir noslēgusies, līdz 20. novembrim vēl iespējams apskatīt Ērika Boža “Triumfa arku” Jāņparkā, bet 15. un 17. decembra laikraksta “Liesma” numuros apskatāmi Marijas Luīzes Meļķes un Māra Bišofa darbi. Līdz decembra sākumam Valmierā vēl būs aplūkojams Kriša Salmaņa darbs “Nenozīmīgs gadījums” uz kultūras centra jumta, kā arī Māra Bišofa zīmējumi uz sētas (Rīgas iela 42). Tāpat visu novembri aicinām doties uz Valmiermuižu, kur redzamas latvieti veidojošās komponentes Agates Lielpēteres darbā, kā arī nopirkt un nobaudīt Letiņu alu – īpaši izstādei tapušo Valmiermuižas alus garšu ar Māra Bišofa zīmējumu uz etiķetes.

Savukārt pilsētā paliek un arī turpmāk būs apskatāmi izstādei tapušie murāļi – Agates Lielpēteres “Kā rodas elektrība” (Bastiona iela 22), Viviannas Marias Stanislavskas “Visiem viens galamērķis” (Zvaigžņu iela 4), kā arī Māra Bišofa darbi uz Valmieras Kultūras centra garāžas un laikmetīgās mākslas telpas “KURTUVE” sienām.

IZSTĀDES NORISES VIETU KARTE

Izstādes centrālā ass griezās ap mākslinieku Māri Bišofu, kura īpašo rokrakstu atpazīst ļoti daudzi, bet kurš tomēr ir savrupnieks Latvijas mākslas ainā. Dzimis Rūjienā, vēlāk kļuvis par pasaules pilsoni, kura radošā trajektorija aptvērusi arī Izraēlu, Franciju un ASV, bet nu mākslinieks jau 20 gadus ir atgriezies un dzīvo Latvijā. Bišofs joprojām zīmē katru dienu, gan savos darbos paredzot nākotni, gan veidojot sarkasma un humora piesātinātus komentārus par aktuāliem notikumiem Latvijā un pasaulē.

“Šodien es tās vairs nesaucu par karikatūrām – man vispār tas vārds riebjas. Karikatūristi nav izcili mākslinieki. Viņi visu mūžu zīmē vienu savu ķēmiņu. Mani darbi ir balstīti vēsturē, iepriekšējā mākslā. Neviens nestāv nost no iepriekšējās mākslas. Tā māksla krājas un veidojas,” tā par saviem darbiem saka pats Māris Bišofs.

Izstādes kuratores Solvita Krese un Māra Žeikare uzaicināja astoņus māksliniekus – Ēriku Boži, Kasparu Groševu, Ernestu Kļaviņu, Agati Lielpēteri, Mariju Luīzi Meļķi, Ingrīdu Pičukāni, Krišu Salmani un Viviannu Mariu Stanislavsku –, kā arī rakstnieku Jāni Joņevu, mijiedarboties ar Bišofa radošo praksi, veidojot jaunus mākslas darbus, kas papildinātu urbāno telpu. Izstādes ietvaros pirmo reizi Māra Bišofa zīmējumi tika pārvērsti pilsētvides objektos un bija skatāmi neparastos formātos. Tāpat bija apskatāmi arī mākslinieka oriģināldarbi.

“Viņa mērķis ir atrast ačgārno un parādīt cilvēkiem, ja viņi paši to nespēj ieraudzīt. Bišofs provocē skatītāja ierasto pasaules uztveri. Kombinējot  vairākas tēmas, rezultāts ir negaidīts, un Bišofs ir meistars, attīrot attēlu no visa liekā,” skaidro izstādes kuratore Solvita Krese. Paralēli zīmējumiem Bišofa darbos liela nozīme ir tekstam, ko mākslinieks izmanto. “Bišofa teksti ir kā atsperīga vārdu spēle, kurā atsauces uz mākslas vēsturi, šodienas aktualitātēm, ikdienas vērojumiem mijas ar biogrāfiskiem faktiem un personīgām pārdomām un liek skaļi smieties ne vienam vien lasītājam,” norāda Krese.

Astoņiem uzaicinātajiem māksliniekiem tika dots visnotaļ sarežģīts uzdevums – iedvesmojoties no un mijiedarbojoties ar Māra Bišofa radošo darbību, radīt jaunus darbus, kas neļauj palikt vienaldzīgam. Kriša Salmaņa asprātīgā un ironiskā intervence īsi un precīzi definēja kultūras darbinieku izjūtas, vērojot nozares ķibeles nekustamo īpašumu jomā, Ingrīda Pičukāne Bišofa zīmējumus pārskatīja no sievietes skatupunkta, Vivianna Maria Stanislavska pievērsās klimata krīzes sekām, bet Ēriks Božis Bišofa divdimensionālajos zīmējumos ietvertās absurdās situācijas pārvērta instalācijās pilsētvidē. To, kas slēpjas aiz elektrotīklu transformatoru būdiņas durvīm, iztēlojās un par nacionālās identitātes stereotipiem ironizēja Agate Lielpētere. Kaspara Groševa neiespējamo objektu līnijas pārvērtās telpiskos zīmējumos Bišofa stilā, bet Ernests Kļaviņš ar animācijas palīdzību pētīja, kā sarežģīts zīmējums pārtop vienkāršā un ar cik līnijām pietiek, lai attēlotu autora sākotnējo ieceri. Savukārt Marijas Luīzes Meļķes darbi bija apskatāmi pavisam tradicionālā medijā un formātā – pamīšus ar Māra Bišofa zīmējumiem viņas asprātīgās un poētiskās ilustrācijas, kurās māksliniece reaģē uz pasaules norisēm, tika publicētas vietējā avīzē “Liesma”. Savukārt rakstnieks Jānis Joņevs savus Bišofa iedvesmotos tekstus publicēja vietējā reklāmas laikrakstā "Tava Izvēle".

Lasīt vairāk
Izstādes komanda
Izstādi organizēja Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs sadarbībā ar Valmieras novada pašvaldību.
Programma

Ar Vidzemes plānošanas reģiona un Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstu izstādes publiskā programma turpina LCCA misiju laikmetīgās mākslas notikumus padarīt pieejamus visdažādākajām sabiedrības grupām. Ar Latvijas Dabas fonda projekta Game On: Neļausim klimata pārmaiņām uzvarēt! atbalstu 2023. gada augustā un septembrī māksliniece Vivianna Maria Stanislavska strādāja Valmierā, iesaistot vietējos jauniešus mākslas darba idejas izstrādē un skiču veidošanā. Savukārt Ingrīda Pičukāne zīmējumu darbnīcā vairāku dienu garumā kopā ar Valmieras Dizaina un mākslas vidusskolas audzēkņiem veidoja zīmējumus par dzimumu un sociālo lomu tēmu mākslā.

2023. gada 9. novembrī Valmierā, izstādes "Pretrunu pilns zīmējums ar gaišredzības iezīmēm" publiskās programmas ietvaros, notika radošā darbnīca kopā ar mākslinieku Krišu Salmani, kuras laikā jauniešiem un citiem interesentiem būs iespēja izspēlēt laikmetīgās mākslas atpazīšanas spēli. Savukārt pēc radošās darbnīcas notika ekskursija izstādē kopā ar kuratori Māru Žeikari.

Tāpat publiskās programmas ietvaros notika divas darbnīcas Valmieras skolu jauniešiem kopā ar mākslinieku Ēriku Boži.
Apmeklē / pieejamība