en

Alnis Stakle

Pat ne kaut kas

Fotogrāfijas, 2012


Downshifting kā apzīmējums dzīves tempa palēninājuma fenomenam Rietumu

kultūrā terminoloģiski pirmo reizi tika izmantots Amy Saltzman 1991. gadā

publicētajā grāmatā “Downshifting: Reinventing success on a slower track”, kas

ironiski sakrīt ar Padomju Savienības sabrukumu. Darbu sērijas “Pat ne kaut

kas” pamatā ir vizuāli subjektīvs pētījums par post-padomju pilsētas ainavu

un tās interpretāciju kā sociāli konstruētu parādību. Kaut arī pēc Padomju

Savienības sabrukuma Latvija ir piedzīvojusi daudzus nozīmīgus sociālpolitiskus

notikumus, tomēr izvēloties par atskaites punktu pilsētainavu, padomju

laikā radītā arhitektūra un teritoriālais dalījums joprojām nosaka vidusmēra

postpadomju pilsētas dzīves ritmu, iedzīvotāju pārvietošanās maršrutus un

arī ainavas estētiku.

Padomju laikos pilsētu teritorijas parasti tika iedalītas dažādos rajonos un bieži

vien šie rajoni atšķīrās viens no otra ne tikai ar dažādiem nosaukumiem, bet

arī ar atšķirīgām funkcijām pilsētvidē. Piemēram, industriālie rūpnīcu rajoni,

garāžu rajoni, guļamrajoni, mazdārziņi. Pēc Padomju Savienības sabrukuma

daudzi no šiem rajoniem zaudēja savu funkciju. Piemēram, rūpnīcas tika slēgtas,

žogi tika daļēji nojaukti, viss aizauga ar krūmiem un cilvēki sāka izmantot šīs

starptelpas kā īsākos ceļus, lai nokļūtu sev vajadzīgajās vietās pilsētā. Protams,

pilsētā pastāv sabiedriskais transports, kas savieno pilsētas rajonus, bet

vakaros un naktī cilvēkiem ir ērtāk šķērsot šīs starptelpas kājām. Tādā veidā

pilsētā rodas takas un ceļi, kuri nav oficiālajā pilsētas kartē. Savukārt pilsētas

kartē rodas teritorijas, kuras nekad nav galamērķis iedzīvotāju ceļojumiem, bet

vienmēr starptelpa starp nozīmi nesošajām pilsētas daļām. Šajos sērijas darbos

tika pētītas šīs “spoku zonas” nakts laikā, kas ir stereotipiski bīstamākais

laiks, kad tur uzturēties. Kājāmgājēju iemītās taciņas bieži vien arī noteica

darbu estētiskos uzbūves pamatprincipus.

Pirms sāku fotografēt, biju iedomājies, ka fotogrāfijās būs kaut niecīga vizuāla

liecība par draudīgo un neviesmīlīgo starptelpas būtību. Tomēr es atklāju,

ka fotogrāfijās starptelpas ainavas iegūst romantisma laikmeta ainavas

glezniecības tradīcijai raksturīgas kvalitātes. Šīs sērijas darbi neraksturo

kādu konkrētu ģeogrāfisku vietu vai sociālu notikumu, bet pauž skatiena un

fotoaparāta kā realitātes izzināšanas instrumentu nepilnības, kā arī raksturo

iedomātā un patiesā nenošķiramās saiknes, interpretējot ainavu un ainavas

fotogrāfiju. (A.S.)


Alnis Stakle talantīgi, mērķtiecīgi un neatlaidīgi darbojoties, apmēram

piecpadsmit gadu laikā kļuvis par vienu no ietekmīgākajiem Latvijas vidējās

paaudzes fotomāksliniekiem. Mākslinieks dzīvo un strādā Daugavpilī,

kur veidojusies arī viņa akadēmiskā karjera. Daugavpils uztverama arī kā

pašanalītisks resurss. Attēla uztveres un uzņemšanas tehnoloģiju mūsdienīgi

aspekti un vēsturiski konteksti Aļņa Stakles darbos vedina piemērot vecas

fototeorijas klišejas, proti, dalījumu spoguļos un logos. Stakles fotogrāfijas

ir izteikti logi, turklāt pa tiem paredzēts redzēt pašu mākslinieku. Nekāda

sabiedrības, ne individuāli, ne kādās nošķirtās grupās, spoguļošanās te

nenotiek. Visu – marginālus arhitektoniskus, pilsētbūvnieciskus, diennakts

laiku maiņu vai vēl grūtāk definējamus robežu un starpstāvokļus – mākslinieks

fotografē, lai parādītu savas uztveres, prāta un sajūtu īpatnības. Lai to paveiktu,

ir fotografētas studentes nodrupušos interjeros (Ilgas, 2010), mājiņas ar

iedegtiem logiem tumsā (Home Sweet Home, 2006–2009), dzimtās pilsētas

ainavas (L.S.D. Living Space Daugavpils, 2001–2006) un citas “lietas”. Alnis

Stakle ir ieguvis maģistra grādu vides izglītībā un aizstāvējis doktora disertāciju

mediju pedagoģijā (2003, 2011, Daugavpils Universitāte), bet nenosauc nevienu

personu vai institūciju, kas būtu minami kā skolotāji fotogrāfijā. Toties

mākslinieks pats veiksmīgi darbojas ar fotogrāfiju saistītu jomu pedagoģijā,

pasniegdams Rīgas Stradiņa Universitātē un ISSP skolā. Kopš 1998. gada Alnis

Stakle piedalījies grupu izstādēs un rīkojis personālizstādes Latvijā un citur.

Ieguvis Latvijas Gada balvu fotogrāfijā autorfotogrāfijas kategorijā (2006) un

pirmo vietu Sony World Photography Awards arhitektūras fotogrāfijas kategorijā

(2011). Stakles darbi publicēti Shots (UK/USA), Eyemazing (NL), “Foto Kvartāls”

(LV), “Studija” (LV), Photography Now (DE), utt. Vadījis fotogrāfijas un vizuālās

kultūras meistardarbnīcas Anglijā, Krievijā, Lietuvā, Slovākijā un Latvijā. (I.L.)