en

Camilla Berner

Rīgas dārzs

Dārzs, 2012


Industriālās ēkas - Tabakas Fabrikas dārzā atrodas neliels, pamests dārziņš.

Laikā, kamēr māksliniece Kamilla Bernere būs Rīgā, dārzs dienu no dienas

pārvērtīsies. Katru dienu Bernere tiksies ar vietējiem iedzīvotājiem un iesaistīs

viņus dārza veidošanas procesā. Viņi tiks mudināti dārzam ziedot kādu augu,

akmeni, podiņu, zālāja gabaliņu vai jebko citu, ko varētu saistīt ar dārzu.

„Rīgas dārzs” veidojas no tajā jau esošiem augiem un uz vietas atrodamiem

materiāliem, kā arī laipniem ziedojumiem, par kuriem iedzīvotāji kā pateicību

saņems sēklas no Berneres iepriekšējā projekta Kopenhāgenā „Melnās kastes

dārzs”. Projekts stāsta par kultūru apmaiņu ar dārza un augu starpniecību kā

mūsu kopīgo interesi, par tikšanos starp svešiniekiem, par augiem kā iemeslu

uzsākt sarunu. Katrs ziedojums kļūst par „Rīgas dārza” daļu, taču tai pašā

laikā visi ziedotāji kopīgi ir šī dārza – procesa īpašnieki. (K.B.)


Downshifting? Ideju par downshifting kā “izstāšanos” un “pārvākšanos” ir vērts

apšaubīt. Tā ir romantiska doma, kas sakņojas eskeipistu idejā par izolēšanos no

pārējās pasaules, – to varētu uzskatīt par egoistisku skatījumu. Es domāju, mums

visiem patīk piebremzēt šad un tad, bet man drīzāk šķiet interesants jautājums par

to, kas liek mums būt aizņemtiem. Izdevumu samazināšana ir saistīta ar faktu, ka

nauda valda pār daudziem mūsu dzīves aspektiem, mūsu mentalitāti, vērtībām un

prioritātēm, un tas rada mūsu aizņemtību – gan individuāli, gan kā sabiedrībai. Stāsts

nav tik daudz par to, kur mēs dzīvojam, bet drīzāk – ar ko un kā mēs saistāmies.


Kamilla Bernere ir māksliniece, kas strādā gan mākslas, gan ainavu

arhitektūras kontekstā. Viņas projekti pēta kultūras noteiktu dabas izpratni,

nereti ierādot arī jaunus pilsētvides izmantošanas veidus. Vienā no nesenajiem

projektiem, dēvētā “Melnās kastes dārzs”, Kamilla Bernere ierīkoja dārzu

neizmantotā zemes platībā Kopenhāgenas centrā, kas uzskatāms par pēdējo

laiku strīdīgāko un dārgāko zemes platību pilsētā. Dārzs tika veidots no uz vietas

atrastajiem augiem un materiāliem. Projekts iezīmēja gan pilsētā sastopamo

augu daudzveidību, gan arī dažādās intereses, kas saduras konkrētajā vietā.

Kamillas Berneres darbi personālizstādēs, grupu izstādēs un ar pilsētvidi

saistītos projektos ir bijuši redzami Dānijā, Lielbritānijā, Vācijā, Zviedrijā,

Slovākijā, Francijā un citur.