en

Iliāna Veinberga un Ainārs Kamoliņš

Lēnā revolūcija

Konspiratīvais dzīvoklis, 2012


I

Lēnā revolūcija.

Mūsdienu dzīves ritmu - ja ir iespējams veikt intuitīvu vispārinājumu –

bieži vien nosaka pragmatisku mērķu sasniegšana. Turklāt arī apkārtējā

dzīvespasaule ir piemērota šādam ritmam, piemēram, ātrās ēdināšanas

iestādes, transporta līdzekļi un tamlīdzīgas sistēmas, kas ir iekārtotas tā,

lai ļaudis varētu tikt pie rezultāta, ieguldot pēc iespējas mazāk laika. Taču

šāds ikdienas ritējums var radīt dzīves nepiepildītības izjūtu un vēlmi pēc

kompensācijas mehānismiem - cilvēks meklē alternatīvas izpausmes, kas tiek

atrastas dažādās pirmstehnoloģisku aktivitāšu zonās, piemēram, rokdarbos,

gleznošanā, kulinārijā, dārzniecībā u.tml. Šādas aktivitātes nevar reducēt tikai

uz vienīgi uz mērķa sasniegšanu, jo vienlīdz svarīgs ir pats darbības process

un fakts, ka tās tiek veiktas.

Taču alternatīvu meklēšana nenozīmē Iizvēlēties starp šķietami savstarpēji

izslēdzošiem dzīves modeļiem. Drīzāk jārunā būtu par to, ko amerikāņu

tehnoloģiju filozofs Alberts Borgmans (Borgmann) sauc par galvenajām jeb

mezglu praksēm (focal practices)1 – tās kontrastē ar ikdienā veicamajām

darbībām, taču vienlaicīgi arī strukturē kopējo dzīves plūdumu, piemēram:

tiek veidota noteikta galda kultūra, kas īpašos brīžos aizvieto ātro ēšanu un

nav reducējama tikai uz sāta sajūtas iegūšanu.

Šīs prakses ir salīdzinoši labi saskaņojamas ar buržuāzisku dzīvesveidu. Taču

ir jautājums, vai lēnu dzīvi ir iespējams saskaņot arī ar revolūciju (nevis dažāda

veida pseidorevolucionārām sociālām aktivitātēm kā, piemēram, kaismīga

viedokļa paušana politikas jautājumos esot saviesīgās vakariņās ar draugiem)?

Revolūcija ir paātrinātas sociālās izmaiņas. Kā tādām tām ir grūti kļūt par

buržuāziskās sabiedrības ikdienu – ne tikai tāpēc, ka revolūcijas mērķi dažkārt

varētu būt nepieņemami, bet arī tāpēc, ka nepieļauj tik būtisko vērošanas un

refleksijas aktus. Marksa 11. tēze par Feierbahu skan: „Filozofi pasauli ir

tikai dažādi izskaidrojuši, bet galvenais ir tas, lai to pārveidotu.”2 Tieši šāds

uzskats par politisku iesaistītību – jaunu darbības modeļu meklējumi - var

likt buržuāzijas pārstāvjiem izvairīties no iesaistīšanās revolucionārā darbībā.

Turklāt revolūcija būtu neērta nodarbošanās, jo ietvertu vardarbību, īpašuma

pārdali un dažādas citas nevēlamas blakusparādības.

K.Markss, aprakstot Parīzes komūnas sagrāvi, norādīja uz to kā uz īpašu

izrādi, kas ir piemērota buržuāziskam laika pavadīšanas veidam: buržuāzijas

pārstāvji „tālskatī ar patiku vēroja kauju, skaitīja lielgabalu šāvienus un zvērēja

pie sava un sava ielas staiguļu goda, ka izrāde šeit esot daudz labāka nekā

teātrī pie Sen-Martena vārtiem. Kritušie taču tiešām bija beigti, ievainoto

kliedzieni nebija atdarinājums, un turklāt drāma, kas norisinājās viņu priekšā,

bija pasaulvēsturiska drāma.”3 Revolūcija ir notikums tādā ziņā, ka sevi piesaka

noteikts politisks subjekts, kas līdz tam nav bijis zināms un ar šo savu aktu

tas tiecas mainīt esamības loģku. Šis subjekts ir potenciālā potencialitāte, kas

vai nu iegūst politisko balsi, vai arī nespēj aktualizēt savu potencialitāti un –

tiekot pakļauta morāliem vērtējumiem – tiek normalizēta atpakaļ valdošajā

sakārtojumā.4 Uzskatāms šī mehānisma piemērs lokālā mērogā bija t.s. „13.

janvāris” jeb „Bruģa revolūcija” 2009. gadā, Rīgā un tam sekojošie politiķu u.c.

valdošās elites pārstāvju izteikumi un vērtējumi medijos.

Projekta „Lēnā Revolūcija // Slow Revolution” mērķis ir atmest buržuāzisko

lēnās dzīves izpratni un atrast atbildi uz jautājumu, vai ir iespējams nodarboties

ar revolūciju, bet reizē to darīt no drošām pozīcijām, aktīvi veidojot centrālās

jeb mezglu prakses un izzinot citu modeļu iespējamību?

II

Mūsu rokās nokļuva dokuments, kas ir savā ziņā dīvains. 1914. gadā, Rīgā izvietotajā rūpnīcā „Fenikss” 3000 strādnieku, neizvirzot nekādas prasības,

pameta savas darba vietas, lai dotos mājās. Šāda rīcība var šķist iracionāla,

jo, ņemot vērā šī un agrāku gadu politiskos vektorus, strādnieki aktīvi mītiņoja,

protestēja, izteica prasības utt – tika uzskatīts, ka, lai sasniegtu vēlamo

rezultātu, ir nepieciešams darīt zināmas savas (strādnieku) vajadzības. Taču

tikpat labi šis notikums un klusējoša nepakļaušanās var tikt skatīta kā tāda,

kas visvairāk apdraud esošo politisko kārtību. Politiskās kārtības izmaiņas

paredz jaunu politisko subjektu rašanos, kas pirms tam nav bijuši redzami

pat kā potenciālas politiskās dzīves balsis. Mēs runājam par potencialitātes

potencialitāti, kad redzam, kā strādnieki, kas pirms tam nav bijuši politiskie

subjekti, piepeši kļūst par tādiem. Taču, lai potencialitātes potencialitāte

saglabātu savu statusu (varētu eksistēt), ir jāmainās esamības loģikai. Esamības

loģika paredz nenokļūt vecās kārtības juridiski formulētās attiecībās, bet

izmainīt un radīt jaunu pašu attiecību pamatu. Vārdi un formulētas prasības

ir tās, kas liek nokļūt legālajās attiecībās - tajās „nevaldošie” vienmēr būs

zaudētāji, jo viņi nav veidojuši to valodu, likumus un kārtību, kurā viņus mēģina

uzklausīt. Intelektuālis pretendē, ka var nolasīt vēstījumu, taču subversīvā

akta veicēji nepiedāvā atslēgu, kā nolasīt viņu darbību; pateicoties atslēgas

neesamībai un no tās izrietošajai nespējai interpretēt, buržuji un intelektuāļi

tiek padarīti bezspēcīgi – viņi ir atkarīgi no darbības veicējiem, bet šajā gadījumā

viņi nevar nostiprināt savu pārākumu pār tiem. Tāpēc visbīstamākā aktivitātes

forma ir vārdos neizteiktā, bez konkrētiem formulējumiem un prasībām; jo tā

apdraud politiskās ontoloģijas pamatu. (I.V., A.K.)


Iliana Veinberga ir mākslas vēsturniece, kuratore un kritiķe. Ieguvusi Latvijas

Mākslas akadēmijas maģistra grādu mākslas vēsturē, šobrīd turpina studijas

doktorantūrā. Veinbergas akadēmiskās intereses iekļauj 20. gadsimta dizaina

vēsturi un rūpnieciski ražotus objektus no padomju laikiem. Viņa ir piedalījusies

izpētes projektos, tai skaitā „Padomju laika netradicionālā mantojuma

dokumentēšana un saglabāšana Laikmetīgās mākslas muzejam”, ko realizēja

Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs (2010). 2011. gadā bija viena no izstādes

„Modernizācija. Baltijas māksla, arhitektūra un dizains 1960- 1970” kuratorēm

Nacionālajā Mākslas galerijā, Viļņā, Lietuvā. Līdztekus akadēmiskai darbībai

Iliana Veinberga kūrē laikmetīgās mākslas izstādes un piedalās ar mākslu

saistītos projektos.

Ainārs Kamoliņš ieguvis Lavijas Universitātes maģistra grādu filozofijā. Turpina

studēt filosofiju Aberdīnas universitātē. A. Kamoliņa akadēmisko interešu lokā

ir agrīno mūsdienu filosofu idejas. A. Kamoliņš regulāri piedalās vietēja un

starptautiska mēroga konferencēs, viņa raksti publicēti konferenču rakstu

krājumos un publicistikā. 2008. gadā piedalījies bio-mākslas seminārā, kopš

tā brīža turpinot interesēties par filosofijas teorijas un bioloģijas attiecībām.

Kopā ar Ilianu Veinbergu ar darbu “Jo tie pirmie būs tie pēdējie. Kultūrteorētisks

pētījums.” piedalījies arī SURVIVAL KIT 3.