en

Izolde Cēsniece

Lāčplēsis. Izlasi labu grāmatu vēlreiz!

Instalācija, 2012


Eposa fragmenta lasījums: dramatizējums un režija Tengyo Kura (Rīgas Kultūru

vidusskola), skaņa Jēkabs Volatovskis (PB.lv), balsis Tengyo Kura, Aleksandra

Bačurina, Sīmanis Jēkabsons (Rīgas Kultūru vidusskola).

Projekta pamatā ir Andreja Pumpura eposa “Lāčplēsis” (1888) tulkojums

japāņu valodā (1954). Tulkojis Ippei Fukurō, izdevniecība - Kōdanša, metiens

- 400 eksemplāri. Grāmatu savā īpašumā ieguva Uģis Nastevičs pirms dažiem

gadiem, uzvarot Japānas izsoļu portālā internetā. Eposa „Lāčplēsis” (2012.g.)

ilustrācijas zīmēja Rīgas Kultūru vidusskolas skolēni.

Atkāpjoties pēc iespējas tālāk no pazīstamā Lāčplēša kā tipāža,

hrestomātiskajām Ģirta Vilka ilustrācijām un klasiskajiem dzejas pantiem,

parādās 21.gadsimta supervaronis, kurš var runāt jebkurā valodā, arī japāniski.

Kāpēc gan ne? „Lāčplēsis” ir tik universāls stāsts – mītiskās saknes mums

visiem ir kopējas, ar pārdabiskiem cīnītājiem, liktenīgām kaislībām, tautas

likteni izšķirošām kaujām.

Kad Tengyo pajautāju, kāpēc „Lāčplēša” tēlu balsis skan tieši tā un ne citādāk,

viņš atbildēja, ka ir uzaudzis ar japāņu animācijas filmām, un lasījums ir

iestudēts animes labākajās tradīcijās. Tengyo stāsta, ka japāņi novērtē “balss

aktierus” - tā ir tradīcija, kas pazīstama gan No teātrī, kurā aktieri, kas attēlo,

un aktieri, kas vēsta, irdažādi cilvēki; gan arī mēmajās filmās, kas tika izrādītas

teicēja pavadījumā; gan arī mūsdienu animācijas filmās, kurās balss spēlē

vvbūtisku lomu, labākajiem balss aktieriem iegūstot zvaigžņu statusu. (I.C.)


Izolde Cēsniece ir māksliniece un pedagoģe. Beigusi Rīgas Lietišķās mākslas

vidusskolu un Latvijas Mākslas akadēmijas Scenogrāfijas nodaļu. Kopš 90.

gadiem veidojusi scenogrāfiju daudzām teātra izrādēm un māksliniecisko

noformējumu Starptautiskajam Jaunā teātra festivālam “Homo Novus” ,

līdzdarbojusies grupā “LN Sieviešu līga”, kas aktualizēja feminisma jautājumus

mākslā. Kopš 2000. gadiem arvien vairāk pievērsusies sociālas un politiskas

ievirzes mākslai. Rakstījusi par mākslu kultūras periodikā un šobrīd ir pasniedz

mākslu Rīgas Kultūru vidusskolā.

Izoldes Cēsnieces performances, instlācijas un vides objekti bieži ir veltīti gan

aktuālām sociālpolitiskām reālijām un problemātikai, gan vispārīgai sadursmei

starp iesakņojušamies tradīcijām un jaunām pārmaiņām. Māksliniece starp

tām spēles veidā vai ironiskā dramaturģijā izspēlē konfliktu un risinājumu

piedāvā stratēģijā „pastāvēs kas pārvērtīsies”. (I.A.)