en

Jaime Pitarch

Bez nosaukuma

Objekti, 2011-2012


Plašākajā nozīmē mans darbs ir saistīts ar cilvēka nespēju identificē¬ties

struktūrās, kuras viņš pats laika gaitā ir izveidojis. Zuduma un neatbilstības

sajūta, saskaroties ar šīm struktūrām (laulību, kultūru, darba vidi, sabiedrību

un citām), cilvēku mudina pastāvīgi, intuitīvi interpretēt pasauli un sevi pašu,

tā mēģinot šajās struktūrās iekļauties. Šī it kā liekā darbība izmaina cilvēku

likteņus. Šo darbību es uzskatu par izcili skaistu faktu.

Savā darbā es izmantoju elementus, ko cilvēks saražojis vai apdzīvojis, kā arī

tos, kas palīdzējuši cilvēkam formulēt ideju par to, kas ir pasaule un to, kas ir

viņš pats. Es mēdzu šos priekšmetus izjaukt un salikt no jauna. Attālums no

sākotnēja objekta līdz jaunam (bieži vien ne-funkcionālam) objektam darbojas

kā materiāls atspoguļojums attālumam no sākotnējās būtnes līdz personai

kolektīvajās struktūrās, uzrādot to, cik ierobežotas saskarsmē ar struktūrām

ir mūsu pielāgošanās un identificēšanās iespējas.

Bieži liekas, ka jauns, pārvietots objekts atrodas vertikāli nestabilā līdzsvarā,

tādējādi atspoguļojot cilvēka pazaudēšanos un viņa nepieciešamību noturēties

kājās, kaut vai tikai tāpēc, lai saglabātu to, kas viņam ir dots un apliecina, ka

viņš joprojām IR.

Šis kārtošanas process palīdz izvairīties no estētiskajiem vai funkcionālajiem

kritērijiem jaunā objekta radīšanā un piespiež novērot kārtības jautājumu

(sakārtošana ir priekšnoteikums interpretēšanai), jo visas elementa X

sastāvdaļas tiek pārskatītas un pārkārtotas pamatojoties uz neparastiem

kritērijiem, veicot šķietami nevajadzīgas darbības, kas noved izmantotus

elementus līdz neklasificējamai pastāvēšanas formai. Es tomēr cenšos, lai

šo jaunu objektu nelietderīgums vai nestabilitāte atbalso to skaistumu, kas ir

ietverts atkārtotajā sevis pazaudēšanas un sevis pašapliecināšanās aktā. (H.P.)


Haims Pitarčs izmanto dažādus medijus – skulptūru, zīmējumu, video,

performanci. Bieži vien izmantojot pieticīgus ikdienas priekšmetus – ģitāru,

krēslu, mājsaimniecības vai patēriņa produktus, mākslinieks izmanto izdomas

bagātas un asprātīgas pārvietošanas un rekontekstualizācijas stratēģijas,

vizuālu apspēlēšanu, noārdot priekšmetu ikdienišķo nozīmei un lietojumu,

radot to, ko “The Village Voice”, rakstot par Pitarča 2006.gada personāllizstādi,

sauc par “izsmalcinātiem kalambūriem”.