Rāvējslēdzēju tērps
Performance, prezentācija, 2012
Āda: tāpat kā aizsardzība, tā ir arī virsma atklāšanai. Tā ir domāta, lai mūs
saturētu kopā, bet tāpat tai jābūt caurlaidīgai un elastīgai ar daudzām durvīm,
vārtiem, ejām dažādos virzienos, nepārtraukti kustoties. Viss, kas ienāk un
iziet, rada cilvēka dzīvības straumi.
Kas valda pār šīm barjerām? Vēlme pēc pilnīgas kontroles. Ilgas visu palaist
savā vaļā. Ķermenis attīstās. Ir milzīga atbildība būt paša ādā un tanī pat
laikā mijiedarboties ar citu ādām. Cenšoties saprast konstrukciju, es sāku
šūt sev jaunu, papildu ādu. Šinī visi vārti ir skaidri parādīti. Es sašuju kopā
simtiem rāvējslēdzēju. Tie veido kompaktas bruņas, bet sadiegtās šuves var
atkal viegli izārdīt.
Katram rāvējslēdzējam ir savs stāsts. Es apciemoju daudzas dāmas labākajos
gados. Viņas man iedeva visvisādus rāvējslēdzējus. Tos viņas ir savākušas,
noārdot no nonēsātām drēbēm vai saglabājušas pēc veikalu slēgšanas. Tas ir
laiku patērējošs darbs – izveidot un sašūt šīs bruņas. Darba gaitā man bija laiks
apdomāt savas barjeras, lai es varētu tās apzināties un kļūt pašpārliecinātāka
savā ādā.
Uz SURVIVAL KIT 4 festivālu no Zviedrijas uz Rīgu es mēģināšu nokļūt tikai ar
šo ādu mugurā, pasi un lidmašīnas biļeti. Cerēsim, ka man tas izdosies! (J.H.)
Downshifting? Domāju, ka downshifting varbūt ne vienmēr ir mērķis pats par sevi, bet
dažreiz iespaidu samazināšana vai piebremzēšana u.c. nozīmē to, ka mēs veidojam
norobežojumus un rāmjus, kas dod iespēju pievērst uzmanību tam, kas ir atlicis pēc
samazinājuma. Uzskatu, ka tā ir cilvēciska vajadzība laiku pa laikam būt tiešām
koncentrētam uz kaut ko, padziļināt pieredzi un iepazīt sevi un savas attiecības ar
apkārtni. Tas ir interesanti tad, kad tiek radīta māksla. Ir tik daudz, uz ko reaģēt un
ir tik daudz norišu pasaulē, taču, kā teicis Arvo Perts, neviena lieliska mūzika nav
radīta bez kāda, kurš pietiekami ilgi ir klusi klausījies. Ko es dzirdu, ja esmu kluss
un klausos? Ko nozīmē kluss? Varbūt manām plaukstām, manam ķermenim vai
smadzenēm ir jāturpina darboties, lai spētu saklausīt pareizi?
Juhanna Heste uzaugusi Seterā, mazā pilsētā ar milzīgu psihiatrisko slimnīcu.
J. Hestes strādājusi kā gide Seteras slimnīcas muzejā, kas atstājis lielu iespaidu
uz viņas māksliniecisko darbību. Šobrīd studē Ūmeo Mākslas akadēmijā
tēlotājmākslas maģistra programmā un darbojas mākslinieku vadītā galerijā
“Verkligheten” Ūmeo, Zviedrijā.