en

Julita Wojcik

Idille, 3. augusts, 2004.

Video, 3'55'', 2004


Filma „Idille” filmēta Krievijas postindustriālajā ainavā, pļavā. Jauna meitene

ar lakatu galvā un komjaunietes kleitu mugurā ir nogūlusies zālē ar muguru

pret slēgtu, apslēptu Krievijas rūpnīcu. Idilliska lauku noskaņa – kā Džozefa

Celminska darbā “Atvasara” – asi kontrastē ar industriālo ainavu. No vienas

puses, tā ir jautrs propagandas tēls ar sievieti no pagājušā laikmeta un, no otras

puses, degradētas vides atainojums kaut kur industriālās pasaules nomalē.

Filma radīta izstādes “Zem baltā & sarkanā karoga. Jaunā poļu māksla”

ietvaros (kuratore Magda Kardaša). Filma pieder Začetas Nacionālās mākslas

galerijas kolekcijai Varšavā, Polijā.


Downshifting? Domāju, ka savā ziņā šobrīd dzīvojam līdzīgi kā viduslaikos. Bet tajā

pašā laikā – esam tuvu revolūcijai kā 19. gadsimtā Francija. Un šī revolūcija jau ir

sākusies – Spānijā, Grieķijā un citās valstīs, kur sabrukusi ekonomika. Cilvēku dzīve

kļūst daudz „jēdzīgāka”, viņi ēd mazāk, būvē mazāk, mazāk ražo atkritumus. Ikdienas

vajadzības tiek apmierinātas cilvēciskās proporcijās. Savā mākslinieciskajā darbībā

– performancēs - jau no paša sākuma mēģinu rādīt vienkāršas ikdienas darbības –

kā pūķa laišanu, dārzkopību, kartupeļu mizošanu… darīt to, kas mūsdienu pasaulē

tiek saukts par „lēno dzīvošanu”.


Julita Vojčika iepazīstina ar savu mākslu ļoti privāti, un attiecīgi ļoti sievišķīgā

izteiksmes veidā. No personiska skatu punkta viņa pievēršas sociālajiem

nosacījumiem un standartiem, kurus pēcāk „iepazīst” un izmanto savos

projektos. Tās bieži ir ļoti ikdienišķas darbības, raksturīgas „provinciālai

meitenei”- kā māksliniecei labpatīk sevi dēvēt. Tamborēšana, uzkopšana,

mazdārziņa iekopšana vai ūdens urbumu ierīkošana publiskās vietās, putnu

māju vai lidojošu pūķu gatavošana, ir grūti iedomājamas mākslas nodarbes,

drīzāk ikdienišķas pieredzes, mazliet raksturīgas pagājušam laikmetam, tās

lēnām slīgst aizmirstībā. Vienkāršās nodarbes iemanto dziļāku nozīmi tikai

tad, kad tās tiek skatītas mākslas kontekstā, kas no vienas puses, palielina to

vērtību, bet, no otras puses, atņem mākslai tās elitāro kvalitāti. Demonstrējot,

kā māksla var sarunāties ar realitāti no līdzvērtīgām pozīcijām. (Eva Gožadeka)