en

Krists Pudzens

Iekšdedzes dzinējs

Elektromehāniska skulptūra, 2012


„Iekšdedzes Dzinējs” ir elektromehāniska skulptūra, kura formāli bāzējas

procesā, kura laikā fosilā degviela eksplozijas rezultātā tiek pārvērsta

mehāniskā darbībā, tā nesot vēsti par mehānismu, kura darbība ir sporādiski

reakcionāra, balstīta iekšējos procesos, bet vērsta uz āru.

Skulptūra poētiski vēsta par iekšēju eksploziju, grūdienu, kas rodas

degmaisījuma ietekmē, tam iniciējot stāvokļa izmaiņas – secīgiem sprādzieniem

summējoties, rodas noteikts rezultāts. Tas ir sava veida apburtais loks, kurā

notikumu secība sevi kāpina caur atgriezenisko saikni ar citiem notikumiem,

tādējādi radot (vai neradot) līdzsvaru sistēmā. Katra nākamā objekta darbības

iterācija inerti pastiprina esošo stāvokli un šai darbībai ir tendence virzīties

pa tās sākto ceļu, līdz ārējs faktors šo ciklu nepārtrauc.

Šādai sistēmai vienmēr ir tendence uz destabilizāciju, tādējādi jebkādi centieni

pakļaut eksplozijas procesus un tos kontrolēt rada degradāciju sistēmas atdevē,

tās specifiskā jaudas spēja samazinās.

Tādējādi iekšdedzes sistēma vienā tās aspektā ir stāsts par līdzsvara

meklējumiem, balanss starp vēlamo pragmatisko rezultātu, un dabas

neprognozējamo izpausmi.

Vēsturiskā aspektā paraugoties degviela un iekšdedzes dzinējs ir bijuši atslēgas

faktori straujajai cilvēces industrializācijai un iespējai pārvietoties ātrāk, tālāk

un uz vietām kur cilvēks citādāk nespētu nokļūt. Šī tehnoloģija ir devusi cilvēcei

milzīgas iespējas,līdzi nesot vienlīdz graujošas sekas. Cilvēciskā vēlme pakļaut

dabas fiziskos procesus, sagūstīt uguni, kontrolēt sprādzienus. Dabas resursu

pakļaušana un izmantošana nekad nav bijusi viennozīmīga, visi dabas procesi ir

saistīti un viss ir harmonijā. Tiek radīta disharmonija, un disbalanss, atsevišķu,

īstermiņa mērķu īstenošanai, ilgtermiņā aizmirstot par plašāku kontekstu.

Cilvēciskā īpašība pieņemt vēlamo par esošo, ignorējot konfliktējošos viedokļus.

Šī cilvēciskā izvēle atgādina par vienu no Īzopa fabulām senajā Grieķijā, kura

vēsta par izsalkušu lapsu, kura tiecas pēc vīnogām kokā, bet nespēdama tās

aizsniegt, prom dodoties saka: „Ak, jūs vēl nemaz neesat nogatavojušās. Es

nevēlos kaut kādas skābas vīnogas.”. Sociālajā psiholoģijā šis fenomens ir

zināms kā kognitīvā disonanse. Tā ir motivācija reducēt iekšējās nesaskaņas

izmainot esošās atziņas, vai veidojot jaunas, tādējādi nonākot pie konsekvences

savos spriedumos. (K.P.)


Downshifting? Tie visi ir konkrēti jautājumi, kuri, manuprāt, cikliski aktualizējas

lielākajam vairumam cilvēku, neatkarīgi no definīcijas, krīzes vai kādiem citiem

ārējiem faktoriem. Tas ir jautājums par savas iekšējās pasaules sabalansēšanu un

resursu optimālu izmantošanu. Vai izstāšanās no spēles būtu reakcija? Vilšanās

mūsu pašu izveidotajā modelī? Vai mēs kā mazi bērni uzmetīsim lūpu, jo spēles

noteikumi vairs nav mums pa prātam vai esam šad un tad zaudējuši spēles punktus?

Vislielākās drauds ir ļauties bezrūpībai, un palikt vienā esības stadijā netiecoties

pēc izaugsmes.


Krists Pudzens studējis tēlniecību Latvijas Mākslas akadēmijā. Interesējoties

par interaktīvās un elektroniskās mākslas lauku, savos darbos pievēršanas

tēlniecībai un trīsdimensiju formu konceptuālajai valodai, izmantojot dažādu

māksliniecisko un industriālo tehniku kombinācijas. K.Pudzens piedalījies

mākslas un tehnoloģiju festivālos Amber (2008,2009 Turcija), PixelACHE2010

(Somija), (ISEA2010). K. Pudzena darbs izstādīts arī festivālā SURVIVAL KIT 3.