en

Maya Mikelsone, Ivars Grāvlejs un Mickaël Marchand

Superstruktūra


Superstruktūra ir SURVIVAL KIT apakšprojekts, intervence, kas komentē pašu

festivālu un atsevišķus tā darbus. Tā kā tas ir attīstījies no jau esošas idejas, to

varētu dēvēt arī par parazītprojektu. Ivars Grāvlejs festivāla izstādi komentēr

ar audiogidu. Viņš ierakstīs spontānus, īsus aprakstus un kritku par festivāla

darbiem. Mikāls Maršāns bieži veido ātri zūdošas instalācijas no dažādiem

ielās atrastiem objektiem, tādejādi instalācijas nereti saplūst ar urbāno vidi

un situāciju. SURVIVAL KIT festivālām viņš radīs instalāciju, kas sasauksies

ar festivāla telpu.

Fragments no Skype sarunas. Parīze-Stambula-Šepingena.

Mikāls: Vispirms mēs runājām par faksiem. Es teicu, ka gribu aktivizēt

faksu sūtīšanas sistēmu ar vienu draugu, kurš arī ir mākslinieks un dzīvo uz ziemeļiem no Berlīnes.

Maija: Pareizi, es stāstīju par lielo „Unité” projektu, kas notika deviņdesmito

gadu sākumā un ka es strādāju ar tā arhīvu. Es biju pārsteigta, kad ieraudzīju

visas tās mašīnrakstā drukātās vēstules, faksus, milzīgās kaudzes dažādu

papīru un ka mans sapnis būtu organizēt izstādi, izmantojot vienīgi telefonu,

faksu un vēstules.

Mikāls: Un caur faksiem mēs nonācām līdz Gruzijai. Mēs sapratām, ka

nevajadzētu vis braukt uz Rīgu, bet gan downshift-ēt uz Gruziju un no turienes

sūtīt faksus festivālam. Tas bija garš joks, kuru mēs attīstījām.

Maija: Beigu beigās tas kļuva reālistisks, mēs pat sākām plānot ceļojumu un

prātojām, ka varētu sūtīt faksus no pasta nodaļām, jo viņiem parasti vajadzētu

būt faksa aparātam.

Ivars: Mēs nenolēmām, kā visam beigās vajadzētu tikt prezentētam. Mēs

vienkārši bijām domājuši sūtīt tā:” Sveiki, mums šeit iet labi…” Vai arī gribējām,

lai Rīgā būtu kāds, kurš saņemtu faksus, stāvētu izstādē un nodotu ziņojumus

publikai. Varbūt to var noorganizēt uz nākamo gadu.


Downshifting? Maya Miķelsone: 90. gadu sākumā notika izstāde „Unité”, kuras

kurators bija Īvs Opetitalo. Tas bija divu gadu projekts, organizēts Lekorbizjē Unité

d’Habitation (sociālās mājas Dienvidfrancijā), kas bija daļēji neapdzīvotas. Kurators

uzaicināja daudzus māksliniekus un dizainerus izmantot dzīvokļus kā rezidences un

beigās izstādīt paveikto. Protams, tai laikā nebija e-pasta vai mobilo telefonu. Gadījās

tā, ka es izpētīju šo projektu un tā arhīvu, kas ir neiedomājami plaša korespondence

starp Īvu Opetitalo un dalībniekiem – faksi un visvisādi papīri. Mans sapnis ir izveidot

izstādi tikai par šiem komunikācijas līdzekļiem, bez interneta (nekāds Google!) un

mobilajiem telefoniem, tikai mājas telefons, faksi un vēstules. Mikāls Maršāns: Es

uzskatu downshifting par diētu tiem, kas ir atkarīgi no patēriņa (es tāds neesmu).

Tāpēc es to varu uztvert tikai kā dzīvesveidu, nevis kā īslaicīgu stāvokli. Es nemeklēju

baudu. Es esmu vai cenšos būt laimīgs ar nedaudzām lietām. Es neesmu iesaistījies

Facebook, jo labāk vēlos satikt cilvēkus īstenībā. Ne tik sen atpakaļ man bija tikai 2 zili

džinsi un 4 tēkrekli. Ivars Grāvlejs: Pagājušogad biju Korsikā, kur dzīvoju mākslinieku

rezidencē ar nosaukumu “Neko nedarīt“. Desmit dienas spēlēju « PlayStation » un tikai

vienu pēcpusdienu uz dažām stundām biju apskatīt brīnišķo Sanri-Solenzaru. Kas

nāk pēc downshifting ? „Downshifting 2”, „Downshifting 3” un tad „Shutdowning 1”...


Maya Miķelsone ir latviešu kuratore, kas dzīvo Parīzē. Viņa studējusi mākslas

filosofiju Parīzes I Panteona-Sorbonnas universitātē (Université Paris I Panthéon-

Sorbonne), kam sekoja kuratoru apmācība skolā École du Magasin. Pēdējā laikā

galvenokārt strādā ar video projektiem.

Mišels Maršāns ir Berlīnē dzīvojošs franču mākslinieks, kas pabeidzis studijas

Berlīnes mākslas akadēmijā (Universität Der Kunste Berlin). Kopš skolas

beigšanas viņam bijušas vairākas izstādes gan Berlīnē, gan citās Eiropas

pilsētās. Viņa darbi nesen piedalījās grupas izstādē «PPP» Krome galerijā

Berlīnē.

Ivars Grāvlejs studējis fotogrāfiju Izpildītājmākslas akadēmijā Prāgā (FAMU).

Viņa pēdējā izstāde „Rīga” (sadarbībā ar čehu mākslinieci Petru Petiletu) tika

izrādīta Karlin Studios Prāgā un Rīgas Mākslas telpā.