Nesaskaņu inscinējums
Performatīva lekcija 2012. gada 8. septembrī
Reloading Images (angļu val. - attēlu pārlādēšana) intervence SURVIVAL KIT
2012 būs centrēta uz mākslinieciskās darbības un nepiekrišanas krustpunktiem.
Izmantojot gan vēsturiskus, gan fiktīvus elementus, dokumentus un izpētes
materiālus, kas tapuši projekta „Kolektīvs vēstījums par nepiekrišanu” ietvaros,
mēs izmantosim dažādas metodes un pieejas, lai pievērstos downshifting kā
nepiekrišanas praksei.
„Nepiekrišanas uzvedums” ir lekcija-performance, kas balstās virknē sarunu
no pēcrevolūcijas laika Kairas, kurās piedalījās dažādi ļaudis, piemēram,
vēsturnieks, antropologs un jurists. Tiecoties uzmest netiešu skatienu
attiecībām starp attēliem un vēsturi, reprezentāciju un nepiekrišanu, mūsu
darbs pētīs arhīvu kā mehānismu, kas ierāmē veidus, kuros mēs radām un
nododam tālāk savus stāstus un piederības izjūtu.
„Nepiekrišanas uzvedums” darbosies kā fragmentārs, topošs arhīvs, bet
atmiņas kā vēstures liecinieces jēdziens tiks apspēlēts un apšaubīts, liekot
lietā izdomājumu un maldināšanas idejas. Mērķis ir iesviest skatītāju stāstā,
kas svārstās starp reālo un virtuālo, dokumentiem un vēlmēm, iespējamo un
nezināmo, un kur fiktīva attēlojuma robežas satiekas ar dramatiska reālisma
tonalitāti.
Šis darbs ir veidots sadarbībā ar Tuna Yilmaz (IKSTD, Izmira) Eiropas Savienības-
Turcijas Tandēma ietvaros, kas ir kultūras programma, ko atbalsta un organizē
Eiropas Kultūras fonds un Stiftung Mercator sadarbībā ar MitOst, Anadolu
Kultur un Bilgi Universitāti. Atbalsta: projekts DE.MO./MOVIN’UP 2012).
A CURA DI / BY Ministero per i Beni e le Attività Culturali Direzione Generale
per il Paesaggio, le belle arti, l’architettura e l’arte contemporanee con la
partecipazione di Direzione Generale per lo Spettacolo dal Vivo E/AND GAI –
Associazione per il Circuito dei Giovani Artisti Italiani
Šai prezentācijai Rīgā saņemts mobilitātes granta atbalsts no Itālijas
programmas ‘Movin’up 2012’.
Downshifting? Pēc vai līdz ar ritma palēlināšanu vajadzētu noķert jaunrades
momentu, kā Deridā teiktu, tas nenozīmē, ka jārada ex-nihilo, bet gan pirmo reizi
jāatrod: „atrast nozīmē izgudrot, ja atrašanas pieredze notiek pirmo reizi”. Visupirms
tas ir jautājums par to, kā izgudrot un nevis ko. Ja izgudrošana ir kaut kā pastāvoša
atrašana, kaut kā, kas vienmēr it bijis, bet tagad tiek pasniegts vai izgudrots jaunā
veidolā.
Reloading Images ir drīzāk pieeja nekā nemainīgs teorētisku jautājumu un
problēmu saraksts. Katra „Reloading Images” projekta galvenais jautājums
ir atšķirīgs un ir atkarīgs no noteiktiem apstākļiem, kuros tas atrodas. Mūsu
iepriekšējie projekti pētīja komplicētu neapzinātu ietekmju tīmekli, kultūras
parādības, migrēšanas veidus un subjektīvās stāstījuma konstrukcijas, uz
kurām balstīta mūsdienu sabiedrība.
Kopš to uzsākšanas, „Relaoding Images” bija uzticēts veicināt kopējo jaudu
starptautisku mākslinieku vidū, lai tie attīstītu sadarbības praksi atbalstošu
sistēmu un mākslinieku iniciatīvas, kas koncentrētas uz apmaiņu, sadarbību
un starpdisciplināriem pētījumiem.
Mūsu stratēģija attēlota, pirmkārt, caur pētījumiem un semināriem;
mēs mēģinām atrast veidu, kā apvienot akadēmisko ar māksliniecisko,
eksperimentālo un praktisko, intuitīvo un uz pētījumiem balstītos pārrunu
veidus un izpausmes. Mēs radām īslaicīgas struktūras, kurās var uzsākt
eksperimentus, pētīt formātus, valodas formas un no jauna piešķirt vizuālo
komunikāciju.
Mēs esam agrāk organizējuši izstādes, radījuši performatīvas intervences, esam
publicējuši grāmatas un īstenojuši seminārus. Pēdējā laikā esam sadarbojušies
ar House of World Cultures Berlīnē, Eiropas Kultūras fonds, Prince Claus
Fund Amsterdamā un European Delegation Damaskā, Maraa Media Collective
Bangalorā, ASEF Foundation un ArtsNetworkAsia Singapūrā.