...
Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs

Survival Kit 10.0 no 6. līdz 30. septembrim norisinās Rīgas cirka ēkā, ieeja no Alfrēda Kalniņa ielas

Darba laiks

P slēgts

O slēgts

T 14.00–20.00

C 14.00–20.00

Pk 14.00–20.00

S 12.00–20.00

Sv 12.00–20.00

Biļetes

Ieejas biļete (vienreizējs apmeklējums)

3.00 eur

Biļete skolēniem, studentiem, pensionāriem un cilvēkiem ar invaliditāti (ar apliecību)

1.00 eur

Biļete ģimenei (divi pieaugušie un divi bērni)

4.00 eur

Festivāla biļete (neierobežots apmeklējumu skaits)

5.00 eur 



Baltijā vērienīgākā ikgadējā laikmetīgās mākslas notikuma Survival Kit desmitais pastāvēšanas gads norisināsies divās daļās: kopā ar partneri Gētes institūtu Rīgā šī gada septembrī Rīgas cirka ēkā, savukārt 2019. gada maijā plānot plaša festivāla noslēguma programma vēl neizsludinātā vietā.

Survival Kit 10 septembrī un maijā pievērsīsies jēdziena outlands (ārpuszemes, svešzemes) apzināšanā, apšaubot tradicionālo ģeopolitisko un kultūrtelpas dalījumu centrā un perifērijā un izgaismojot sarežģītos identitātes veidošanās procesus.

Survival Kit 10 kuratori: Solvita Krese un Inga Lāce no Latvijas Laikmetīgās mākslas centra. Viņām pievienojas kurators Sumešs Šarma no Bombejas (Sumesh Sharma), kā arī Barselonā un Berlīnē strādājošā kuratore Anželsa Miralda (Àngels Miralda). Š. Šarma ir viens no mākslinieku un kuratoru apvienības Clark House Initiative dibinātājiem un A. Miralda strādājusi ar izstādēm Santjago Laikmetīgās mākslas muzejā Čīlē, kā arī citviet.

***

Pirms dažiem gadiem, kad Rīga dižojās ar Eiropas kultūras galvaspilsētas titulu, apgriezienus uzņēma diskusijas par tēmu – cik daudz Rīga ir pamanāma Eiropas galvaspilsētu kartē kā nozīmīgs kultūras centrs. Sekojot diskusijas pavedieniem, varēja atpazīt gan Austrumeiropai raksturīgos mazvērtības kompleksus un vēlmi kļūt par līdzvērtīgu spēlētāju Eiropas kultūras telpā līdzās Rietumeiropas valstu galvaspilsētām, gan tendenci apliecināt kultūras centra statusu ar sasniegumiem Latvijas valsts ziedu laikos pagājušā gadsimta sākumā. Neapšaubāmi, šo diskusiju uzkurināja acīmredzami visai patronējošās un brīžiem arogantās centra un perifērijas attiecības starp veco un jauno Eiropu, kas diemžēl nekur nav pazudušas arī pēc rietumu un austrumu Eiropas apvienošanās.

Taču, metot līkumu šīs diskusijas iezīmētajai gultnei un palūkojoties no citas puses, mēs varam ieraudzīt Rīgu kā vienu no tā sauktajām ārpuszemēm (outlands) – piederīgu joprojām maz apzinātajai, bet ar jaudīgu potenciālu uzlādētajai Austrumeiropai, kurā Rīga, Prāga vai Sofija veido pašpietiekamu, radošu izvirdumu seismisko zonu. Tas nenozīmē, ka Rīga ir jaunā Berlīne, bet gan, izkāpjot no eirocentriski ierobežotā skatpunkta, ļauj apstiprināt, ka šī brīža pasaules kultūras kartē Bombeja ir svarīgāka par Parīzi, vai arī atzīt par nederīgiem šādus svarīguma – lieluma, popularitātes un tamlīdzīgi – mērījumus kā tādus.

Likumsakarīgi, festivāls Survival Kit pievēršas jēdziena “ārpuszemes” (outlands) apzināšanai, apšaubot tradicionālo ģeopolitisko un kultūrtelpas dalījumu centrā un perifērijā un izgaismojot sarežģītos identitātes veidošanās procesus. Ārpuszemes ne vienmēr ir ģeogrāfiskas, tās var būt jebkura teritorija, kam raksturīga sarežģīta politekonomiskā situācija, kas padara to grūtāk sasniedzamu gan tiešā, gan pārnestā nozīmē. Piemēram, sasniedzamības ziņā Rietumvalstis ir daudz vieglāk pieejamas un pievilcīgākas nekā Kijeva, Bukareste vai Ļubļana, ar kurām mūs saista kopīga nesenā vēsture, lai gan fiziski visu šo vietu attālums no Rīgas ir līdzīgs.

Caur ārpuszemes tēmu festivāls arī pievēršas Latvijā un pasaulē būtiskajam globālās migrācijas jautājumam, kas ir aktualizējis virkni citu problēmu: rasismu, augošu labējo nacionālismu un neiecietību pret citādo.

Šoreiz kā festivāla līdzkuratori aicināti Sumešs Šarma no Bombejas un katalāņu kuratore Anželsa Miralda, kas šobrīd dzīvo un strādā Barselonā. Festivāla tēma izkristalizējās sarunās ar pieaicinātajiem kuratoriem, vispirms jau runājot par Rīgu kā par centrālu vietu, galvaspilsētu, no vienas puses, un ģeogrāfiski un ekonomiski marginālu vietu, no otras, kā arī salīdzinot tās stāvokli ar citām pasaules pilsētām, kas dažādu politisku, ekonomisku, ģeogrāfisku iemeslu dēļ atrodas līdzīgā situācijā. Kā šo pozīciju iespējams apvērst, domājot ne tikai par Rīgu, bet arī plašāk – ģeopolitiski un attiecībā uz marginalizētām sabiedrības grupām rases, klases, reliģijas vai seksualitātes dēļ? Lai meklētu atbildes uz šiem jautājumiem, mākslinieki aicināti kopīgi kartēt tā sauktās ārpuszemes, un novietot tās uzmanības centrā.


Survival Kit 10.0 partneris - Gētes institūts Rīgā

Šogad sadarbībā ar Gētes institūtu Rīgā festivāla ietvaros tapušajai izstādei Rīgas cirkā dots nosaukums “Tukšā | Telpa – Leer | Stelle”, kas iezīmē Latvijas Laikmetīgās mākslas centra un Gētes institūta kopīgo interešu zonu, meklējot tukšo Rīgas ēku slēpto vai jau pamanāmo transformācijas potenciālu un veicinot to pārtapšanu aktīvos kultūras punktos pilsētas kartē.

Gētes institūta Rīgā direktors Arne Šneiders uzsver: „Vācija atrodas Eiropas vidū un pie mums ierodas cilvēki ne tikai no reģiona, bet visas pasaules - gan mūsu attīstībai tik ļoti nepieciešamais augsti kvalificētais darbaspēks, gan bēgļi. Šie cilvēki ierodas, lai realizētu savas biznesa idejas, mākslinieciskās ieceres, kā arī dažādu apstākļu spiesti. Mēs priecājamies strādāt ar starptautiskiem māksliniekiem, lai kopā atklātu, kā cilvēku migrācija ietekmē Eiropas sabiedrību.”

/

Projektu atbalsta: Rīgas cirks, Valsts kultūrkapitāla fonds, Rīgas dome, Leer|Stelle atbalsta Vācijas Federālā Ārlietu ministrija


Sadarbības partneri: Lux Express, Rixwell viesnīca, Caffeine LV, Ģertrūdes ielas teātris, Dirty Deal Teatro, Dailes teātris, Skaņu mežs, Stirnu buks, Mežakaķis, biļešuserviss.lv, Narvesen, Latvijas Nacionālā opera un balets, Green Cola, Rāmkalni, Eden, Kokmuižas alus, Terra restorāni, Narvesen, Absolut. 


Mediju partneri: Pastaiga, Delfi, Naba, Satori, Punctum, Rīgas Laiks

1 / 1