Strādnieki pamet rūpnīcu
Filma, 36 min, 1995
„Strādnieki pamet rūpnīcu" – tāds ir pirmās publiski izrādītās kinofilmas nosaukums. Joprojām saglabājies kadrs 45 sekunžu garumā rāda brāļu Luisa un Augustīna Limjēru Lionas foto preču fabrikas strādniekus, kuri ciešā pūlī steidzas laukā pa rūpnīcas ēnainajiem vārtiem pēcpusdienas saules gaismā.
Bet kurp viņi dosies tālāk? Šis jautājums ir nodarbinājis nu jau vairākas kino dokumentālistu paaudzes. Galvenokārt tādēļ, ka laukums rūpnīcas vārtu priekšā vienmēr bijis sociālo konfliktu norises vieta. Šī 45 sekunžu epizode ir kļuvusi par naratīvā paņēmiena ikonu kino vēsturē.
Haruns Farockis pievēršas šim sižetam kino vēstures kontekstā. Rezultāts ir fascinējoša kinematogrāfiska analīze, īstenota ar paša kinematogrāfa paņēmieniem, kas sniedzas no Čaplina „Modernajiem laikiem” līdz Frica Langa „Metropolei” un Pjēra Paolo Pazolini „Accatone!”. Farocka filma rāda, ka brāļu Limjēru sižetā jau iezīmējas paredzamo sociālo pārmaiņu dīglis – iespējamā šādas rūpnieciskā darba formas izzušana.
Par mākslinieku
Dzimis 1944. gadā Vācijas anektētajā Čehoslovākijā. Studējis Vācijas Kino un televīzijas akadēmijā Rietumberlīnē. No 1974. līdz 1984. gadam žurnāla “Filmkritik” autors un redaktors Minhenē. No 1993. līdz 1999. gadam viesprofesors Kalifornijas universitātē Berklijā. Kopš 1966. gada autors vairāk nekā 100 raidījumiem un filmām televīzijā un kino – veidojis bērnu raidījumus, dokumentālās filmas, īsfilmas un mākslas filmas. Kopš 1996.gada izrādījis darbus vairākās grupu izstādēs, kā arī personālizstādēs muzejos un galerijās. 2007. gadā piedalījies Documenta 12 ar Dziļo izrādi (Deep Play). No 2004. gada ir viesprofesors, 2006. – 2011. gadā – profesors Vīnes Mākslas akadēmijā.
www.farocki-film.de