“Planetārā kompozīcija no ziediem” (2023)
Instalācija ar apdrukātām flīzēm un dzīviem ziediem
Šī darba sākumpunkts ir septiņdesmito gadu sākumā tapusi fotogrāfija, kurā redzams mākslinieces tēvs Jenē Nēmets un pavadošā delegācija, ierodoties uz ziedu izstādes Flóra Bratislava atklāšanu. Fotogrāfijā un arī attēlotajā situācijā valda stingri ģeometriskie noteikumi un centralizētas sistēmas principi (vadītājs un viņa “svīta”). Šī 1972. gada izstāde mākslinieces acīs attēloja sociālisma ilūziju par cilvēces spēju izpētīt un pakļaut kosmosu un dabu.
Vēsturiskā fotogrāfija no šīs izstādes ir papildināta ar dzīvu ziedu pušķiem un flīzēm, uz kurām foto fragmentos ir attēlota mākslinieces draudzenes rožu audzētava Etiopijā. Ilona stāsta: “Lemlemu Siseju un mani 20. gadsimta astoņdesmito gadu sākumā saveda kopā sociālistiskais internacionālisms. Bija ļoti maz valstu, kurās Etiopijas un Čehoslovākijas studenti varēja studēt ārzemēs, bet Ungārija mums abām bija viena no šādām valstīm. Mēs iepazināmies astoņdesmito gadu beigās pirms viņa devās atpakaļ uz Etiopiju. Mēs atkal satikāmies 2011. gadā, un tad es uzzināju, ka pēc pirmā vīra nāves viņa nodibinājusi un veiksmīgi vada rožu audzētavu netālu no Adisabebas.”
Atsaucoties uz Flóra Bratislava kompozīcijām un Āfrikā audzēto rožu izmantošanu, “Planetārā kompozīcija no ziediem” atskatās uz šo tālo pasaules reģionu pēkšņo sasaisti.
/ Foto: Kristīne Madjare / Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs