en



Lala Raščiča

“Počimalja – tā, kura uzsāk dziesmu” (2022)

Video: 11 min 30 sek, kinētisks objekts: varš, alva, mehānika, elektronika, koks

“Počimalja” pēta tautas mūzikas praksi tepsijanje (“pannošanu”) un veidu, kā tā tiek izpildīta Balkānu reģionā. Patriarhālajās kopienās, parasti bez iespējas publiski uzstāties un izmantot “pareizos” instrumentus, sievietes, spiestas aprobežoties ar mājsaimniecības sfēru, nereti izmantoja mājsaimniecības priekšmetus, piemēram, pannu (tepsija), piešķirot šiem priekšmetiem mūzikas instrumentu statusu. Tepsijanje praktizē, manuāli griežot seklu vara pannu uz tās vertikālās ass, vienlaikus dziedātājas balsi projicējot rotējošās pannas centrā.

Māksliniece koncentrējas uz pannas kā idiofoniska instrumenta akustiskajām īpašībām un dziedāšanu ar pannu un pannā, apsverot šīs prakses formālās, estētiskās un sociālantropoloģiskās īpašības. Mākslinieciski drosmīgi iejaucoties tradīcijā, “Počimalja” pievēršas radošuma, neatlaidības, pretestības un kopienu vēsturei, netieši iedvesmojot pārradīšanas stratēģijas sabiedrībās, kas atrodas uz iekšējā sprādziena sliekšņa.


Lala Raščiča (Lala Raščić) aizraujas gan ar materiālām, gan nemateriālām kultūras formām un to pārveidojošo potenciālu.


/ Foto: Kristīne Madjare / Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs