en


Zbinaks Baladrans un Tereza Stejskalova

Instalācija “Gara Biafra”, video “Pašaizdedzība” (2016)

Instalācija, video: 3 min 56 sek

Sešdesmitie gadi Čehoslovākijā ir zīmīgi ar to, ka Prāgā, Bratislavā un citās pilsētās ieradās arvien vairāk “trešās” pasaules studentu, lai studētu vietējās universitātēs. Tas bija komunistiskās ideoloģijas internacionālisma auglis un rezultāts valsts uzspiestajai solidaritātei ar bijušajām kolonijām. Tomēr par problēmām, ar kurām Čehoslovākijā saskārās ārvalstu studenti, kā liecina arhīvu materiāli, publiskas diskusijas nenotika (rasisms un ksenofobija bija tabu ikvienā sociālistiskajā valstī).

Pētniecības un kuratoriālais projekts “Gara Biafra” ietver karti, kurā ir norādītas studentu dzimtās valstis, un video darbu “Pašaizdedzība”. Balstoties policijas ziņojumos, kas ir viens no retajiem avotiem, kas ļauj pētīt tā laika starptautisko studentu vēsturi Prāgā, video norāda uz konfliktu starp starptautisko komunistu studentu un čehu pretkomunistu studentu.

Ar frāzi “Gara Biafra” apzīmē sekas padomju iebrukumam Čehoslovākijā un čehoslovāku intelektuāļu apspiešanu, kas ir nosaukums arī Āfrikas separātistu valstij Nigērijas austrumos. Abus vieno cilvēku cīņa par neatkarību.

/ Fragments no Terezas Stejskalovas teksta
/ Foto: Kristīne Madjare / Latvijas Laikmetīgās mākslas centrs