en

Agnese Krivade & Kate Krolle

Mala

Performance. 2016


No 1989. līdz 2004. gadam Klusā okeāna piekrastē ASV armijas pretzemūdeņu izlūkošanas hidrofoni reģistrēja neparastu skaņu. Tā atgādināja vaļa dziesmu, bet daudz augstākā frekvencē – 52 herci. Neviena no zināmajām vaļu sugām nespēj nedz saukt, nedz dzirdēt šajā diapazonā. Tam līdzīgākais ir zilā vaļa sauciens, bet tā augstums nepārsniedz 39Hz.

“52Hz vali” nevienam vēl nav izdevies ieraudzīt. Skaņas izpēte ļāva iezīmēt tā kustības trajektoriju – ik gadu tas dodas augšup no Kalifornijas līdz Aļaskai, dienā nopeldot 30 līdz 70 kilometru. Viņa vienīgais attēls pašlaik ir līnijas okeāna kartē. “52 Hz vaļa” suga un dzimums nav zināmi. Zināms tikai, ka viņa dziesmai pasaules ūdeņos nav līdzīgas.

Zinātnieki spekulē, ka “52Hz valis” varētu būt kropls zilais valis vai zilā vaļa un citas vaļu sugas krustojums. Pasaulē pēdējais savas sugas pārstāvis. Kurls valis. Citplanētietis. Vientuļākais valis pasaulē. Ja taisnība ir teorijai, ka vaļa dziesmas galvenais mērķis ir sasaukt dzimumpartneri, šo vali neviens cits nedzirdēs. Tomēr patiesība ir tāda, ka mēs nezinām, kāpēc vaļi dzied. Citi saka – vienkārši tāpat. Valim nav citu veidu, kā pieredzēt sevi. Viņš tikpat kā neredz, smaržas ūdenī tikpat kā nav. Kāpēc kustība vientulībā mūs skumdina un biedē? Kur paliek “es”, kad neviena nav?


Par māksliniecēm

Kate Krolle (1984) ir absolvējusi Latvijas Mākslas akadēmiju un prestižo pēcdiploma mākslas un audiovizuālo pētniecības centru Le Fresnoy Francijā. Izmantojot visdažādākos medijus, māksliniece risina sev interesējošās attiecības starp dabu un tās saikni ar cilvēka dzīvi, pieredzēm un instinktiem. 2012. gadā laikmetīgā mākslas festivāla Survival Kit 4 ietvaros viņa kopā ar Ati Jākobsonu veidoja videoinstalāciju “Patiesība ir vienkārša”, bet nākamajā festivāla gadā sadarbībā ar Aneti Vanagu – instalāciju un performanci “Gourmands”. Šī gada augustā Kultūras un mākslas projekta “Noass” peldošajā galerijā tika atklāta mākslinieces otrā personālizstāde “Es varētu būt citur”.

Agnese Krivade (1981) strādā ar tekstu, radot dzeju, prozu un literatūras kritiku. 2007. gadā iznāca viņas dzejoļu krājums “Bērnība”. Šobrīd Krivadi interesē eksperimentālas teksta formas, nejaušības, performances, kustība un starpnozarība. 2014. gadā sadarbībā ar komponistu Oskaru Herliņu tika veidota performance “Dzērājs” mūzikas festivālam “Skaņu mežs”, bet 2015. gadā, kā papildinājums Ievas Epneres izstādei Waiting Room Briselē, tapa eksperimentāls teksts Salle d’attente franču valodā.