en

Jean Painlevé

Zinātne ir fantastika.

Īsfilmu programma, 1925‒1986

Žana Penlevē arhīvs, ©2017


Veidojot filmas, kuru uzdevums ir vienlaikus izklaidēt un izglītot, Penlevē pamanījās sacelt skandālu gan zinātnes, gan kino pasaulē. Viņš apveltīja jūras zirdziņus, vampīrsikspārņus un sānpeldes ar gluži cilvēciskām īpašībām, rādot tos erotiski noskaņotus, komiskus vai brutāli mežonīgus. Izceļoties starp citiem zinātniski dokumentālo filmu režisoriem ar savu brīvdomību, Penlevē, viens no pirmajiem, kas sāka nirt ar kameru un rādīt zemūdens pasauli uz kinoekrāna, iemūžināja jūras zirdziņu tēviņu dzemdību konvulsijas, kristālu veidošanās ģeometrisko horeogrāfiju un hermafrodītisku molusku pārošanās rituālus. Visus uzfilmētos jūras iemītniekus, sākot ar astoņkāji un beidzot ar jūras ezi, Penlevē sastapa pie Bretaņas krastiem, kur franču mākslinieks bija iekārtojis savu darbnīcu. Par viņa liriskajām un informatīvajām dzīvnieku uzvedībai veltītajām filmām, kurās skanēja avangarda mūzika, sajūsminājās tādi Penlevē laikabiedri kā sirreālisti Antonēns Arto, Luiss Bunjuels un Žans Vigo.


Par mākslinieku

Žans Penlevē (1902 ‒ 1989, Parīzē, Francijā) bija fotogrāfs, kinorežisors un rotaslietu dizainers. Sešdesmit savas radošās darbības gados, laikā no 1925. līdz 1986. gadam, Penlevē uzņēma vairāk nekā divsimt filmu ar plašu tematisko spektru, visbiežāk tomēr pievēršoties jūras zemūdens dzīvei. Šī procesa gaitā viņš izstrādāja izteikti novatorisku pieeju tehnoloģijas un dokumentālā žanra piedāvāto iespēju izmantošanā. Penlevē vienpersoniski izveidoja unikālu režijas stilu ‒ "zinātniski poētisko kino".