en

  • Nomeda Urbonas & Gediminas Urbonas. Psihotropais nams ‒ Zooētikas Ballarda tehnoloģiju paviljons. Instalācija, 2017

Nomeda Urbonas & Gediminas Urbonas

Psihotropais nams – Zooētikas Ballarda tehnoloģiju paviljons

Instalācija, 2017


Psihotropais nams ‒ Zooētikas Ballarda tehnoloģiju paviljons ir diskursīvs eksperiments, kura mērķis ir konkretizēt pagaidām vēl formulēšanas stadijā esošo zooētikas jēdzienu un pētīt jaunus veidus, kādos ar cilvēka zināšanu un pētījumu palīdzību iespējams dibināt kontaktus ar citām dzīvības formām. Tas tiek veikts, iztēlojoties projektus, prototipus un mijiedarbības veidus nākotnes starpsugu ekoloģijām. Zooētikas paviljonu iedvesmojis britu rakstnieka Dž.G. Ballarda zinātniski fantastisko īso stāstu krājums Vermiljonsendsa (1971). Tajos autors iztēlojas pasauli, kurā tehnoloģiskas iekārtas ir dzīvas un apveltītas ar apziņu ‒ pasauli, kurā, piemēram, mājas spēj reaģēt uz savu iemītnieku emocionālo stāvokli. Darbs pēta to, kā attiecības starp dzīvību un ne-dzīvību, cilvēcisko un ne-cilvēcisko var būt neizzināmas, pastāvošo zināšanu kartogrāfijas nefiksētas, bet vienlaikus arī nepieciešamas un nenovēršamas. Tādējādi Zooētikas paviljons aicina attīstīt jaunas estētiskās un zinātniskās iztēles formas.


Par māksliniekiem

Nomeda Urbona (dz. 1968, Kauņā, Lietuvā) un Gedimins Urbons (dz. 1969, Viļņā, Lietuvā) patlaban dzīvo un strādā Kembridžā (Masačūsetsa, ASV) un Viļņā (Lietuvā). Viņi ir mākslinieki un pasniedzēji, kuri kopā ir nodibinājuši Urbonas Studio ‒ starpdisciplināru pētniecisko praksi, kas veicina apmaiņu starp daudzveidīgām zināšanu un mākslinieciskās darbības formām. Viņi tiecas realizēt projektus, kas transformē pilsonisko telpu un sociālo iztēlošanos. Savā darbā apvienojot dažādus medijus, mākslinieki bieži izmanto kolektīvas aktivitātes, kas sekmē starpdisciplināru sadarbību starp dažādiem zināšanu radīšanas mezglpunktiem: tīklu un līdzdalības tehnoloģijām, vides atveseļošanas projektiem un telpas organizāciju, kā arī alternatīvas plānošanas integrāciju.