Almagula Menlibajeva (1969, Almati) ir videomāksliniece un fotogrāfe, kuras darbi pievēršas kritiskiem jautājumiem saistībā ar sociālajām, ekonomiskajām un politiskajām pārmaiņām postpadomju Vidusāzijā, skatījumam uz dzimti caur dekoloniālisma prizmu, vides degradācijai, piemēram, Arāla jūrā un Semipalatinskas kodolizmēģinājumu poligonā, kā arī Eirāzijas nomadu un citu pamatiedzīvotāju kosmoloģijai un mitoloģijai. Par personālizstādi “Transformācija” “Grand Palais” Parīzē (Francija, 2016–2017) 2017. gadā Francijas kultūras ministrs viņai pasniedza Francijas Ordeni mākslā un literatūrā.
MI reālisms
Digitālā druka un video animācija, 2022
Šis projekts aizsākās tiešsaistē, sociālajos medijos atspoguļotajos stāstos laikā, kad miermīlīgas demonstrācijas 2022. gada janvārī Kazahstānā izvērtās traģiski. Cilvēki pavadīja vairākas dienas bez saziņas un piekļuves internetam. Tika dota oficiāla atļauja valstī ienākt Kolektīvās drošības līguma organizācijas (ОДКБ) karaspēkam, kurā dominē Krievijas armijas pārstāvji. Par notiekošo traģēdiju vienpusīgi informēja vienīgais oficiālais ziņu kanāls. Projektā iekļautie attēli balstīti cietušo un aculiecinieku rakstveida liecībās, kas ar “Transformers” mākslīgā intelekta algoritmu palīdzību pārveidotas par attēlu. Menlibajeva rekonstruē cilvēka atmiņu caur sintētisko atmiņu, iztēli un algoritmu priekšstatiem par ētiku, kurus veidojusi “Google” datu analīze. Ar šo projektu, kas tapis sadarbībā ar mākslīgo intelektu, viņa izvirzīja sev uzdevumu – kā piešķirt varu balsīm, kad autoritāras un politiskas grupas diskreditē patiesus ziņu avotus un zinātniskus faktus, safabricējot nepatiesus stāstus un to pierādījumus? Kā aizsargāt sevi pret informatīvo karu un viltus ziņu propagandu?
Atbalsta Celinas Mākslas centrs (Tcelinny Art Center).